Underbart med en ledig helg




Jag kände mig äntligen så avslappnad. Tentan var avklarad och man
kunde börja leva igen.



Vad tycker du om det jag skrivit?
Postat av: Kristin, nybliven jurist

Roligt att se att du har överlevt tentan ler Hur mycket har du kvar?



Jag hoppas att det bli bättre tider än nu när du går ut. Det är inget fel på mig men jag får inte ens jobb som administratör, telefonist eller vaktmästare. Och jag är en lika glad tjej som du, har ett representativt utseende, är flitig och har mycket bra referenser från gamla jobb... Man måste ha mångårig erfarenhet exv. av arbete med administration när man söker ett arbete för att komma i fråga. Det kan man skaffa sig under studietiden dvs. om man hinner. Under studietiden är man något av en drömmare och hoppas på att kunna jobba med de rättsområden man tycker om, medan man hör vackra historier och betraktar framgångsrika jurister på tv. Och så får man möjlighet att skriva ett examensarbete inom sitt favoritområde, vilket inte alla här i Stockholm får göra. När uppsatsen går riktigt bra och man sedan får beröm av en professor känner man sig glad, levande och tror på att allt är möjligt! Men den utexaminerade juristens arbetsmarknad här i Stockholm är mycket dister! Verkligheten kommer ikapp en och man ångrar sig att man inte har skaffat sig en utbildning till utifall att... Eller läst en lättare och mindre kostsam utbildning än juridik. Juridik exv. Handelsrätt skulle man ha kunnat läsa som en fristående kurs. Mina vänner får jobba gratis eller som sekreterare i hopp om att någon gång få arbeta som jurister, och det trots att deras föräldrar, mostrar m.fl. är jurister och har kontakter! Någon hjälp av sina kurskamrater att få ett arbete kan man i dagsläget inte räkna med. De är själva glada för att ha mat för dagen och rädda om sin egen arbetsplats. Men vänner kan man förbli resten av livet. Ja, det hade varit klokare att skaffa sig ett extrajobb som man kan fortsätta med om man inte får arbeta som jurist.



Vilka är det som får alla jobb? Är man tentafixerad, listig och bara läser tentarelevant material, lär sig hur man ska svara på tentor och får högsta betyg i stort sett alla ämnen kan man eventuellt räkna med på att komma på en arbetsintervju. Man får glömma arbetet som biträdande jurist och får nöja sig med ett sämre betalt traineejobb, men det känns som himmelriket i mina ögon. Man kan också tingsmeritera sig. Det är bara det att många inte har toppenbetyg och känner sig värdelösa. Många visar sina framfötter vid rättegångsspel och övrig undervisning, men underpresterar på tentorna. De går arbetslösa och det är synd eftersom de egentligen är mycket ambitiösa. Sen finns det naturligtvis de som bara siktar på att få godkänt av olika mer eller mindre seriösa anledningar. Och du oss emellan så kan de sistnämnda glömma om att få arbeta som jurister. Även myndigheter är betygsblinda eller så kräver de tingsmeritering. Jurister med mångårig arbetslivserfarenhet får ändå jobbet före dig. Vill du jobba exv. med straffrätt eller familjerätt så får du starta eget trots att du är praktisk oerfaren och saknar det stöd som en äldre jurist kan ge. Ja, några få har startat eget direkt efter utbildningen och är framgångsrika men alla kan inte eller är inte villiga att ta en sådan risk. Juridik kan vara mycket komplex. Vidare tror vissa jurister på att man för att spara kostnader kommer att anställa s.k. paralegal i stället för en ung jurist, ett yrke som man kan läsa via en ky-utbildning. Men tro inte det egna förnuftet för det kan ha fel: det är inte säkert att en jurist får arbeta som en paralegal bara därför att man har ett universitetsexamen. En juristfirma vill kanske ha en person av typen para legal, med en ambition att arbeta med det i många år. Detta är ofta ett krav för att ens få arbeta som advokatsekreterare! Du ska ha erfarenhet av ett sådant arbete och ambition att arbeta som advokatsekreterare under ett bra tag framöver (i praktiken minst 2 år).



Chansen att få ett jobb som nyutexaminerad jurist i Stockholm är således minimal. Detta baseras på mina observationer och undersökningar, och på flera yrkesaktivas insiderinformation;jag känner äldre jurister som är delägare i advokatbyråer, har en egen advokatbyrå, arbetar på statliga myndigheter eller är anställda.



En annan sak som slår mig är att juristens värld inte är som i en tv-serie. Lönen är låg för nya jurister och arbetsbördan ofta mycket stor.



Visserligen försöker man avdramatisera betygshetsen bland juridikstudenter, men det kommer att dröja många, många år innan marknaden har förstått att man inte alltid kan mäta studentens faktiska färdigheter och kunskaper genom salstentor. Jag ser fram emot detta eftersom att läsa juridik kan vara roligt för den logiskt tänkande, och skönast är det när man kan läsa för sin egen skull, utan att bry sig om något som heter betyg...



Under tiden passar jag på att utbilda mig till något annat, om jag kommer att ha råd vill säga, ber om att få ett jobb med en lön på 16.000 kr/mån efter att ha gått hungrig i flera månader och njuter av varje solig dag. Jag är en optimist och inget kommer att knäcka mig.



Jag önskar dig lycka till med dina studier och brinner du VERKLIGEN för juridik så ska du inte ge upp. Du kanske har toppenbetyg i alla ämnen och/eller kommer att ha mycket tur. Tänk positivt är mitt råd, men glöm inte att vara förutseende och realistisk.



Med allra bästa hälsningar

Juristen

2009-10-25 @ 13:02:02
Postat av: Desiree

Det var en slump att det blev juristlinjen för mig. Från början ville jag bli lärare, men efter studier utomlands så halkade jag in på en juridisk stökurs och fastnade. Jag har aldrig haft något mål av att käna bra, eller att skaffa ett jobb på grund av status. Mitt enda mål, är att alltid göra så gott jag kan, och prioritera min familj. Vi får se vart ödet tar mig, kanske jobbar jag med juridiken kanske inte. Det enda jag vet är att jag hellre städar än att inte jobba alls. Jag tror óch hoppas att min juristutbildning åtminstone i slut ändan visar att jag är en driven person, som vill jobba och som är seriös. Jag vet att arbetsmarknaden är tuff! huva! Men man kanske få gå 100 omvägar. Viktigast är att man kan betala sina räkningar, att man är självstädnig - inte berodende av någon annan och att han hinner rå om sin familj. Jag håller tummarna får både dig och mig, det ska nog gå bra! ...Och annars så kan man ju inte göra mer än sitt bästa :-) stor kram

2009-10-25 @ 14:55:24

Skriv till mig:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback