Jag har fått komplimanger idag!


Har fått massa gulliga komplimanger idag, den bästa var Mirriam som sa
"Fan Desiree har klackskor idag - i must write it down!" haha jag skrattade
gott! hitills idag har tiden flugit iväg trotts att klockan är två känner jag mig
pigg. Nu har vi paus och om 5 min börjar föreläsningen i straffvärdebedömningar.


Cheesecake till alla!


Efter jag blåst ut ljusen och önskat mig en hemlig sak högg jag in på kakan.

Hurra hurra hurra!


Sen blev det födelsedagstårta, men ingen vanlig tårta utan på önskemål
en hemma bakad cheesecake. Susanna hadde bakat den och det var helt
otroligt god. Jag fick ta om flera gånger, det är inte varje dag man fyller 23år.

Festen fortsatte


Johanna och Erik hadde det mysigt på golvet. Det är så, har man bara en
soffa som rymmer tre personer får resten sitta på kuddar på golvet.

Vid halv nio kom fler gäster, Bla en av mina bästa vänner Arre (i röd tröja)
Med följde även Arres kompis Alex. På Arres högra sider sitter EM och Mamma

Sen kom Susanna, Adelie, och Kajsa (Rådjurs kajsa som jag brukar kalla
henne, för att hon har så långa vackra snärta ben)

Atena och Nargiz smed pjamasparty planer till min förtjusning.. så snart
blir det en tripp till Borås för att äta god mat, prata tjej snack, och mysa.

Första gästerna anlände


Vid halv sju kom de första gästerna. Det var Johanna (bredvid mig) och
Atena. Samt johannas kompis Erik (fotograf av denna bild)  tillsammans
tog vi oss ett glas rött och hadde det jätte trevligt medans karlarna stökade.

Det gick ingen nöd på oss för det fanns både vin och snacks.

vid kvart över sju hadde alla middags gäster kommit. Atena, johanna,
Erik, Susanna, Andreas (kocken), mamma, Hjärtat(kocken), och EM.
Till förrätt blev det oxsvanssoppa. Den var såå god!

Men man får säga vad man vill för varmrätten var huvudnummret helt klart.
En Kalvfärsbiff, med jordärtkocksås, och mögelost rostad äppelpotatis med ärtskott.
Det var så gott, så gott, så gott. Det var precis var jag var sugen på. Finare husmanskost
lagad med kärlek ochv värme. Älskar kalvfärs, älskar jordärtkocka och ungsrostade
rotfrukter är sagolikt. Jag kännde mig som att jag var i sjunde himmelen. Jag har det
så lyxigt tänk att få en sådan här pang middag på sin födelsedag. Jag är nästan mållös.
För imponerar inte en blodig biff och en rödvinsås, oavsett om det vore krokodilkött, nej
för att imponera på mig krävs det att maten pressenteras med fines. Den ska vara vällagad,
kryddorna ska vara balaserade, det ska vara rätt konsistens, färg och det ska ha krävs ett
viss mått av skicklighet för att ha fått ihop det. Att steka en biffa kan många..


Karlarna förberedde maten


Andreas(pettson) och hjärtat(krille) stod för middagen och förberedelserna
började tidigt. Det skulle hackas, skalas,stekas, kokas.. Och så en och annan
öl :-) Humöret var på topp! Jag och mamma stod för bordsdekorationerna.

Servett näckrosor fick det bli med ett stearinljus i mitten. På bilden är ljusen
inte tända, ni skulle se hur snyggt det såg ut då!


Pirogbak


Med kniven i högstahugg..

Till entré snacks skulle det bli piråger, ädelost och västerbottens ost.

Och dom blev jätte bra..(Senare under kvällen kunde knappt Nargiz och EM
hålla fingrarna bort från dom)

Nu ska det förberedas


NU är jag hemma och tillsammans med hjärtat och mamma ska vi åka och
handla sen blir det att förbereda tills alla kommer vid halv nio.

Födelsedagsmorgon

Först var det paket öppning. Jag fick jätte fina pressenter! Ska visa upp allt
på bloggen i morgon. Idag är det fullt ös och det finns inte en chans att hinna.

Så här såg jag ut idag, födelsedagen till ära. Visst var det kallt ut men fyller
man år får man ha bara ben.
(Snygg jacka eller hur?! den fick jag av min
farmor, hon har en grym stilkänsla! mitt i prick!) mamma följde med
på föreläsningen
i dag. Jag är nog den ända som tar med mig mamma,
ungefär som på lågstadiet men, jag älskar det! Vill visa allt i mitt liv för henne!

..som kajsa uttryckte det "lack och läder"

Oxsvanssoppa


När vi kom hem satte hjärtat igång att förbereda inför middagen i morgon.

förrätten i morgon blir en lyxig oxsavanssoppa. Hjärtat stod i 4h och kokade
buljon idag. Allt skulle vara perfekt. Det skulle vara det finaste köttet, finaste
grönsakerna, och sen fick det puttra tills köttet helt föll av benen. mmmm!

Han är en grymt bra kille!


Jag och hjärtat har  världens bästa förhållande och jag önskar alla kunnde
få ha det så oproblematiskt som vi har det och känna samma starka känslor.
Är det rätt så är det. Då respekterar man varandra, man kan busa, skratta och man
skäller och bråkar inte. Vi njuter varje dag, vi är töntiga på vårt egna lilla vis.
Vi har smeknamn för varandra. Jag kallar honom för "Min käresta" "Älskling"
"sugarsnapps" han kallar mig för "Honungskakan", "Honneybonney", "bollen"
Som man säger, - kärt barn har många namn!

Nargis och Kajsa fyllde 22år och juristerna firade


När jag kom var Nargis (födelsedagsbarn 1) i fullgång med att göra i ordning
maten (Om jag vetat det hadde jag inte krängt allt på spårvagnen.. haha aja)

Sen kom Kajsa (födelsedagsbarn 2), det fixades med dukning, mat osv.

Nargis var duktig.. men jag tror aldrig jag sett någon förut som stryker duken
direkt på bordet. Student-uppfinningsrikedom är inte illa.

VIssa fick style:ing på plats. Här är Anna i fullfärd att ge Karin ett Hollywoodsvall.


Lördags afterskii och middag

Mamma laddade med en kopp kaffe på afterskiin lika glad i alkohol är hon
som jag, dvs. något glas till maten är alltid gott men sen är det rätt bra!

jag hoppade över afterskiin och tog en lång eftermiddags tupplur

Sen blev det återigen trer ätters middag. Mamma och pappa var på ett
strålande humör och högg in på både skagenröra och sen glasifourm.

Förrätten var toast med löjrom och den såg Sebastian ut att gilla


Lördags åkning


Den som jag älskar med Trysil i Norge är att det är värmesitsar i sittliftarna.
Det är så skönt för då slipper man bli frusen och kall mellan åken.

Sen vid tolv möttes hela gänget upp för lunch på St olofs grill/afterskii pubb.

Lunchen bestod för de flesta av pizza men jag som gillar lättare luncher
föredrog en fräsch buffe med, soppa, pasta, och bröd.

Sen bar det av ut igen. Idag låg fokus på dubbelskär och jag försökte hitta
en bra postion på skidorna. Periodvis lämnade jag stavarna vill lifthuset och
åkte helt enkelt utan. Orsaken till detta är att stavarna ofta är ett extra moment
som ställer till det när man bara vill fokusera på själva skäret.

Lördag morgon och tidigt på benen


Så hadde man stigit upp innan gryningen. Har man omtenta får man offra sig.
Pluggade mellan 06.00 och 08.00. Sen var det frukost med gänget och laddning
inför dagensskidåkning. Alla var lite möra i benen men jag kände mig bara
grymt taggad, vad är bättre än lite träningsverk? Då vet man ju att träningen tar!

Trerätters middag med skratt


Mamma Eva och Pia efter en afterskii i pubben, en bastu och dusch.

På kvällen hade kökspersonalen laddat på stort med trerättersmiddag. Här
ser vi Margit 89år som ska hugga in på sin skagentoast. Är det inte lite fräckt
att en 89årig åkt 6 timmar löpar skidor på fjället och sedan sätter sig ner och
är social en hel kväll utan att vara det minsta trött.. det är vad jag kallar järngener!

Förrätten var super god och efterlängtad efter en lång dag i backen

Sen blev det oxfile, potatisgratäng och ädelostsås. Jummy jummy!

Sen fick jag mig en två- gin&tonic.. den var god.. men fick bli det enda
i spritväg som jag fick i mig..

Solen steg över fjället


När klockan närmade sig tio nådde solen över berstoppen och hela skidsystemet
lystes upp av råsa och ljusblåtoner. Det var fantastiskt vackert!



Det känns lite lyxigt ibland att både pappa (se bilder över)..

och mamma är skidinstruktörer. Dvs. Dom utbildar folk att bli skidlärare.
Mina föräldrar har släpat ut mig i baken sedan jag kunde gå, från nio skulle
man åka tills liftarna stängde oavsett temperatur. Det har härdat mig och gjort
mig till en skicklig skidåkare. För två år sedan tog jag intro/ och fortbildning 1
som skidlärare och så fort jag får tid/möjlighet/råd ska jag gå fortbilding 2



Fredagens första åk


Hjälmen och skidorna på. Visst är man inte den som vill spränga skallen mot
en sten, nej nej, snyggt eller inte ska hjälmen på och hamsterkinderna klämmas
ihop. Men gött är det för hjälmen värmer och den ger en mod att pressa på i svängarna.

Och inte var det bara jag som hadde störtkruka. Nej till min förvåning och glädje hadde
samtliga vuxna hjälm. Bra föredömmen!!



Teambuiling och formationsåkning


Till frukosten visade pappa (Som är en av sveriges bästa skidlärare) först upp en
film med skidåkningens grunder och avslutade med att visa en film med koreansk
formationsåkning. Glatt satte han upp dagen mål och och hejade på alla att ge gärnet
i backen. Vissa hobby-skidåkare till anställda såg närmare vettskrämda ut, medans
andra entutiaster klappade händerna av förtjusning.


Fredag morgon med buffe och vacker utsikt


"Nordens alperna" - lika vackert som alltid!

Jag vaknade vid 8 och tittade ut, trysil såg sagolikt ut i morgon ljuset.
Himmlen var färgad i råsa och ljusblått och snön låg vackert på granarna.

Det bet friskt i kinderna på balkongen och.Jag tänkte tillbaka på nyåret
2008 som jag firade här uppe med hjärtat, mamma och pappa.
Vid halv nio hadde bjöds det på frukost, köksperonalen dukat upp en jätte stor
frukostbuffe med allt man kan drömma om att äta till frukost.