Eget recept på super järpar!




Tänkte göra köttbullar, men när jag höll på blev jag mer sugen på att
göra nått helt nytt, järpar. Så jag höftade lite och här är mitt recept.
(Tyvärr har jag inga mått då jag körde på känn): 800g nötfärs, 1 gullök,
1 burk kikärtor, salt, svartpeppar, vitpeppar. Mixa hackad lök och kikärtor
blanda i köttfärsen, krydda rikligt. Rulla köttfärsen i avlånga järpar, rulla
dom snabbt i ströbröd och stek i rikligt med gyllenbrunt extra saltat smör.
Gör vid sidan av en brunsås, med grädde, creamfraiche, soja, sirap, salt
,peppar och 2 lagerblad. Lägg järparna i en ungform och täck dom med sås.
In i ugnen i 20 minuter. Ät med kokade morötter, potatis och lingonsylt.
Tips: Brun bara järparna fort på hög värme, så de får en härlig brun färg
på utsidan och sen in i ungen. Järparna ska inte vara genomgrillade. Genom
att lägga in dom i ugnen halvfärdiga så blir dom mycket mer saftiga!

Vad tycker du om det jag skrivit?

Skriv till mig:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback