Oxfond från grunden!


Åkte ner till Saluhallen och köpte 4kg oxben och nu står jag och kokar fond. Har städat också och jobbar paralellt med studentdvdn. Snart ska jag kasta in lite klyftpotatisar i ugnen. Har insett det i värmland, jag gillar kött potatis och sås, så nu ska jag laga det också - oftare! Fonden står på reducering är för hela sommaren, kommer att bli 2l färdig fond. Att

koka egen fond är så praktiskt. Det är gott, billigt, och enkelt! (Men det tar lite tid om man vill få det bra, ca 4h) Oxbenen jag köpe idag kostade 15kg/kg det är inga konstander att klaga på! När jag väl var på saluhallen passade jag på att köpa lite god ost också. Jag älskar stark och gräddig ost! idag fick det bli en 3 års lagrad hushållsost, en sort som är mycket svår att få tag på (145kr/kg) och en Vacherin Fribourgeois (en dansk pärla! 225kr/kg). Nu är jag mycket lycklig

igen. Har man inte den Värmlänska naturen får man kompensera med annat, exempelvis delikatesser! Jag har insett att jag är en finsmakare. Jag älskar fina ostar, lagrade gammla vinner med mycket kropp och karaktär, jag älskar vällagad mat från grunden. Varför äter man så mycket skit egentligen? bukfylla för att stå sig till kvällen? nej, it must come to an end. Nu blir det mer kvalitet, om det blir dyrt, ja då får man väll bara äta mindre - svårare än så är det inte. In med mer njutning i mitt liv! Ska bli kul att jag och Mandy ska bli grannar, då ska det skålas och skivas!

Vad tycker du om det jag skrivit?

Skriv till mig:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback