Enkelt köttbullsrecept!


Mina köttbullar är dom godaste och jag har själv utsett mig till köttbullmaster.
Här är mitt enkla recept: 800g nötfärs (hatar fläskfärs och blandfärs men gillar
ni det så lär det också funka). Blanda färsen med 1 sked dijonsenap, 2 skedar

kalvfond, 1 kryddmått smoke (en grillsmak som kan köpas vid marinadhyllorna
på ICA) och sedan salt, svartpeppar och vitpeppar, sist men inte minst ska man
blanda i ströbröd som svält i lite vatten. ca 1 dl sväld massa. Blanda runt och
skapa små bollar. Bryn bullarna bruna, sänk värmen och häll på 1 fpk grädde.
Blanda i 1 msk soja, 2 skedar koncentrerad kalvfond, 1 tsk sirap (ev lite mer)
salt och peppar. Knepet är att bullarna ska ligga och långdra i grädden för att
att såsen ska få den rätta smaken och bullarna bli saftiga och super goda!
Nu ska jag äta. Måste skynda mig lite. Ska träffa hjärtat vid 20.00 på stan för
vi ska gå på grekisk resutrang och äta. (Så detta är bara en lill-middag så jag står mig)

Vad tycker du om det jag skrivit?

Skriv till mig:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback