Del 2: kolhydratsladdningen och sömnen för Vasaloppet

Kolhydratsladdningen
Jag hade läst på i boken ”En svensk klassiker, den stora utmaningen för motionär och elit” av Camilla Porsman hur man skulle lägga upp sin kolhydratsladdning både före, under och efter loppet. Kolhydrater som nu förtiden är hatade och ratade hyllades plötsligt. Jag fick insikt om glykogenets betydelse. Visste ni exempelvis att när man ”går in i väggen” då är kolhydratersdepåerna tömda och kroppen börjar bränna fett. Att bränna fett kanske är bra för den som vill gå ner i vikt men för en långdistans idrottare är det förödande. När kroppen börjar bränna fett blir kroppen och huvudet segt. Man får mjölksyra och känner sig sliten. Det är därför det är så viktigt att ladda kroppen rätt inför ett lopp.

Med all denna nya insikt påbörjade jag min laddning när det var en vecka kvar till start. Men jag hann bara börja innan planen kraschade. Att äta massor av pasta är inte och kommer aldrig bli min grej.  I stället ökade jag mängden frukt, mängden gröt på morgonen, och mängden kvällsmackor. Lite panik kom smygande, jag måste få i mig mer kolhydrater. Min väg fick bli den icke-rekommenderade ”godis och sötsaker vägen”. Att jag är ett godismonster vet de flesta, och visst det är inte de ultimata kolhydraterna men det var i alla fall några. Dagarna innan blev det tre semlor och en påse godis om dagen.

Fyra dagar innan loppet började magen krångla. Mycket stilla sittande och sockerstinn diet verkade irritera min känsliga mage. Aptiten var dålig och jag fick tvinga i mig mat. Två dagar före loppet kunde jag knappt äta alls, magen vände sig och jag såg på maten utan känslor. Paniken kom igen, jag måste få i mig mat.

Dagen innan loppet gick frukosten bestående av två ostmackor och en risifrutti bra. Sämre gick det vid lunch när jag knappt fick i mig en halv portion lax med grönsaker och potatis. På eftermiddagen började jag känna mig illamående. Jag gick från fik till fik i Mora för att hitta något som jag kunde få ner i magen. Det slutade med att jag beställde en smootie på Waynes och bestämde mig för att jag inte fick gå hem förens jag fått ner den. Det tog 2 timmar! Vid sextiden pillade jag i mig 15 Scan köttbullar och sedan vände det. Middag och sedan två ostmackor fick det bli innan jag vid 8 tiden hoppade i säng. Vid klockan två vaknade jag och åt en kexchoklad och drack en halv liter vatten. På morgonen klockan tre när jag skulle upp hade jag förberett två ostmackor, dessa sköljdes ner med en redbull och en flaska vatten.

Det jag kan konstatera är att kolhydratladdning var svårt. Min mage förstod inte vad jag höll på mig och när tävlingsnerverna började smyga sig på med fyra dagar kvar till start försvann all form av aptit. Men med facit i hand inser jag att jag inte behöver mer än ca 3-4 dagars kolhydratsladdning. För det man ska veta är att kolhydratslagringen endast räcker till 2,5 timmes ansträngning, oavsett hur mycket du knaprat i dig innan.
Jag som fyller på varje timme när jag tränar behöver inte så stora reserver.

Det man kan tänka på dagarna före är att man ser till att inte kolhydratlagrena töms. Det är bättre att äta lite för mycket än lite för lite och att vila. Orsaken till att man inte vill köra hårda pass innan är inte bara att man ska känna sig stark och fräsch utan att man inte vill tömma de lager man byggt upp.

En sista lärdom jag fick var att inte oroa sig. Visst var kanske inte semlor och godis en optimal uppladdning men den funkade för mig. Man ska lyssna på sin egen kropp för den reglerar sig själv i stor mån.


Den behövliga sömnen

Man ska sova för att vara pigg men hur ska det gå till när det enda man tänker på så fort man blundar är allt man ska och kan göra. Veckan före Vasaloppet var min kropp uppe i högvarv. Så fort jag gick och la mig kom tankarna, ”Tänk om det blir mycket trafik?” ”Vad ska jag äta för frukost?” ”Vart ska jag parkera?” osv. Det var ett gissel och jag sov oroligt.

Tre dagar före start var sömnen näst intill obefintlig. Jag somnade vid sent och vaknade vid sextiden. På dagarna gick jag i som i en trans. Ögonen var trötta men adrenalinet höll mig vaken.

Natten innan loppet gick jag och la mig vid klockan 8 men jag somnade först vid kvart över tolv. Vid tre skulle jag upp och åka in till Mora för att ta transitbuss till Sälen. Det jag kan konstatera är att jag har mer tävlingsnerver än jag trott. Jag var varken stressad eller plågad, jag var laddad och ville att allt skulle vara välplanerat. Inget fick gå snett.


Del 1: Vasaloppet är målet

Tanken om Vasaloppet

Idén att åka Vasaloppet har som hos många andra svenskar funnits hos mig länge. En tanke, men inte mer. Sen såg jag programmet Allt om Sverige. Ett program som tar en grupp amerikaner till Sverige för att de ska finna sina svenska förfäder. Under programmet fick deltagarna ett par frågor, bland annat ställdes frågan -Vad är Vasaloppet för någonting? var på en av deltagarna svarade ett skidlopp som alla svenskar vill göra men som man aldrig gör. När han sa det skrattade jag till och tänkte – ja så är det verkligen. Tanken om Vasaloppet växte sig starkare. Inte skulle jag väll bli en av dem som alltid sa att jag skulle genomföra loppet, men aldrig gjorde det. Jag beslöt mig för att anmäla mig. Vad är väll en anmälan? Jag kan ju alltid sälja startplatsen om jag ändrade mig och dessutom är träningstid aldrig bortkastad tid.  (september 2011)


Träningen inför loppet

I november började uppladdningen. Min vanliga träning utbyttes mot skidspecifik träning. 2 gånger i veckan körde jag ett långpass på crossmaskinen. Passen varierade mellan 1,5-2 timmar. Mellan dessa pass underhöll jag konditionen med lättare löpning och spinning. Styrkemässigt körde jag ett rygg- och ett bröstpass i veckan med fokus på de stora muskelgrupperna.

Laddningen gick bra till en början tills jag fick ett virus och blev tvungen att äta penicillin en månad. Musten gick ur mig och jag kände hur musklerna rann av kroppen. Att komma tillbaka efter en månads uppehåll var mentalt tungt. Räddningen blev en semesterresa till Trysil. Under semestern, som egentligen var avsatt för slalom, lyckades jag klämma in de första längdskidspassen. Jag började lugnt med 1,2 mil, för att snabbt trappa upp till 2,5 mil per dag. Semestern avslutades med en tur på 4,5 mil och sammanlagt hade jag skrapat ihop 14,5 mil.

Med milen i kroppen stärktes självförtroendet och motivationen. Det enda jag kunde tänka på var loppet och min uppladdning. Det enda jag pratade om var vad, hur och när jag skulle göra olika skidrelaterade saker. Men snön lyste med sin frånvaro i Göteborg och jag insåg snabbt att det enda sättet att få mil i kroppen är att börja "jaga snö".

I början av januari åkte jag upp till Lindvallen över en lång helg, körde två lång pass på 4,5 och 5,5 mil. Därefter bar det av till Värmland där jag stretade runt på Kalhyttans konstsnöspår i Filipstad 4,5 mil totalt. Sen åkte jag hem till Göteborg igen. Två veckor på gymmet med varierad lätt träning följde. Sen bar det av upp till fjällen och Tandådalen. Resan inleddes med att jag, Andreas och Christian provade spåret som gick mellan Sälen stadium och Sälen by för att sedan prova på den ökända startbacken i Vasaloppsspåret. Med 3 mils start på helgen och sedan efterföljande 5,4 mil, började formen kännas fin.

Efter resan var det några stillsamma veckor i Göteborg med svikande motivation. I början på februari åkte jag sedan upp till Umeå, där jag betade av en rad mil. Kroppen började kännas sliten och skidåkningen kändes för första gången som ett nödvändigt ont. I slutet på Umeå vistelsen vände det och jag  fick till en riktigt bra dag i spåret med 4 mil. Jag kände mig återigen stark. Milen hade förbättrats från 1h 10 min i Trysil till 50 min och jag hade börjat staka lätt på raksträckorna.

Efter Umeåresan åkte jag till Värmland där jag fick en dags teknikträning med Matthias Svan. Jag lärde mig om stakning och balans. Jag blev filmad och korrigerad. Nu var det bara två veckor kvar till Vasaloppet och jag tvekade på om min träning var tillräcklig. Klarar jag nio mil? Jag har aldrig kört mer än 5 mil och alltid när jag åker tar tar jag långa fika pauser.

På hemmaplan började min sjuka omgivning göra sig påmind och en morgon kändes halsen lite rostig. Det var en blandad känsla. -Gud vad skönt nu kan jag ställa in, - å andra sidan nu får jag inte veta hur långt min träning skulle ha tagit mig. Jag bet ihop och bestämde mig för att inte bli sjuk. Det ska tilläggas att jag är sjuk vart annat vart tredje år så det är inget som hör till vanligheterna.

Från början hade min plan varit att vila den sista veckan innan loppet men med en förkylning hängandes luften vågade jag inte slappna av. Jag körde lättare pass med löpning ca 30 min per dag, 30 min stakning och balansträning på balansplatta. Plötsligt var det fredag och det var ynka två dagar kvar till loppet. I kroppen fanns 53 mil skidåkning, varav ca 5 långpass över 4 mil, 6 långpass på crossmaskinen, 3 mil på stakmaskin.  Frågan var om det skulle räcka…

Material
Under hela min träningsperiod åkte jag på min mammas gamla skidor. Skidorna hade inte mycket till glid. Med en vecka kvar till loppet tyckte min man att det var dags för mig att införskaffa ett par nya åkbara skidor. Det blev ett par Madshaus. Dessutom hade Svan sagt att min stavar var 5 cm för korta så det fick bli ett par nya Swix stavar i composit material.

Kläder och utrusning
Inför loppet hade jag införskaffat: Ett vattenbälte, skidbyxor, ryggsäck, skidglasögon, valla, nesserat, tunna skidhandskar, värmekuddar, pannband, sportstrumpor, underställ och lite andra små saker. Ett projekt som jag till en början trodde skulle kosta 1000 kr (anmälningsavgiften) hade helt plötsligt runnit i väg. Plötsligt var jag kittad från topp till tå med ny utrustning.

I morgon kommer ett inlägg om hur jag la upp mitt lopp, vad jag gjorde bra och vad jag gjorde mindre bra och mina intryck av upplevelsen.


Sverige är vacker oberoende av väder!

img_5784 (MMS)

Sverige är vacker oberoende av väder!


kör mot Göteborg. Här ser ni dagens väder ...

img_6360 (MMS)

kör mot Göteborg. Här ser ni dagens väder på skaraslätten.


jag är faktiskt släkt med Gustav Vasa. Får...

img_6341 (MMS)

jag är faktiskt släkt med Gustav Vasa. Får enkelt åka med träskidor och en stav nästa år!


team Sverige så klart!

img_6346 (MMS)

team Sverige så klart!


planerar inför vättenrundan

img_7924 (MMS)

planerar inför vättenrundan


nu ska jag och mamma frossa i köttbullar o...

img_1860 (MMS)

nu ska jag och mamma frossa i köttbullar och gräddsås för att sedan se livesändningen  av dagens lopp uppe i Mora .


mitt liv är verkligen min familj och min t...

img_6337 (MMS)

mitt liv är verkligen min familj och min träning. (Här är min älskade man)


vackra Värmland!

img_6331 (MMS)

vackra Värmland!


känner mig laddad idag inför nya utmaningar!

img_6330 (MMS)

känner mig laddad idag inför nya utmaningar!


jag har mellanlandat i Värmland. Nu ska ja...

img_6327 (MMS)

jag har mellanlandat i Värmland. Nu ska jag ut för att få lite luft. I morgon åker jag hem till Gbg igen.


Pettson, mamma och pappa hejade på mig.

img_6318 (MMS)

Pettson, mamma och pappa hejade på mig.


för att vara exakt så kom jag på 229 plats...

img_6844 (MMS)

för att vara exakt så kom jag på 229 plats bland tjejerna! Men för mig känns det som jag vann! Jag körde järnet från början till mål. Det som tog lite extra tid var trängseln i backarna och att jag fick stanna och valla på fästvalla 3 gr! Men för min lilla kropp att staka 9 mil känns som världens bragd och jag lever fortfarande på adrenalinruset! Kommer att bli många fler lopp mellan Sälen och Mora! Ett långt inlägg om hela loppet och uppladdningen kommer senare!


jag kom ungefär på 250:de plats blad tjeje...

img_6323 (MMS)

jag kom ungefär på 250:de plats blad tjejerna vilket har resulterat i blåsor i händerna! Pettson kom på 53:de plats bland killarna! Nästa år tycker jag att han ska vinna allt ihop!


kan inte fatta att jag stakade hela vägen!...

img_0125 (MMS)

kan inte fatta att jag stakade hela vägen! Jag som knappt staktränat något i vinter! Får nog träningsverk i morgon. Ps Grymma Pettson gick in på 5.10!!!


min korrigerade tid blev 7.36, är så sjukt...

img_5612 (MMS)

min korrigerade tid blev 7.36, är så sjukt nöjd! Jag trodde det skulle ta 12h! Men föret var grymt snabbt idag!


söndriga stavar, 5 kexchoklads i magen, st...

img_7673 (MMS)

söndriga stavar, 5 kexchoklads i magen, strålande väder, fina hälsningar på plakat och tv-intervju, nu är mitt första lopp mellan Sälen och Mora genomfört och jag är sanslös nöjd, bra tid, bra laddning, bra för-träning. Nu känner jag mig stark!


Sitter i en super het buss och håller på a...

Sitter i en super het buss och håller på att svettas ihjäl. 1 mil kvar till Sälen och starten.


131687 heja på mig i morgon! God natt!

131687 heja på mig i morgon! God natt!


kan inte sluta tänka på i morgon..svårt at...

img_2004 (MMS)

kan inte sluta tänka på i morgon..svårt att sova!


heja på mig i morgon! God natt! 3 h sömn s...

img_6581 (MMS)

heja på mig i morgon! God natt! 3 h sömn sen gäller det!


lite trött men väldigt laddad!

img_6307 (MMS)

lite trött men väldigt laddad!


fikapaus

img_6306 (MMS)

fikapaus


vi sitter på en restaurang med grymt läge....

img_6301 (MMS)

vi sitter på en restaurang med grymt läge. Vi ser hela målrakan!


tjejvasan är igång och det är skön stämnin...

img_6300 (MMS)

tjejvasan är igång och det är skön stämning i Mora


fina förhållanden ute -2 och strålande sol

img_6298 (MMS)

fina förhållanden ute -2 och strålande sol


nu kan jag bara skylla på mig själv om det...

img_4700 (MMS)

nu kan jag bara skylla på mig själv om det går dåligt


idag har vi haft en mysig frukost och nu s...

img_3737 (MMS)

idag har vi haft en mysig frukost och nu sätter vi oss i bilen mot Mora.


igår var det vallastuga i källaren

img_3995 (MMS)

igår var det vallastuga i källaren


igår åkte Pettson och jag upp till Värmlan...

img_0557 (MMS)

igår åkte Pettson och jag upp till Värmland och mellan landade


hur mycket ska jag kånka med egentligen?

img_6279 (MMS)

hur mycket ska jag kånka med egentligen?


Heja på mig på Vasaloppet!


Nu beger jag mig upp till Sälen och Mora. Packningen är lika bred som leendet. Jag är taggad och
förväntansfull.

Visst finns det fasor. Hur ser trafiken ut? kommer jag hinna i tid till starten? Hur kommer
kroppen kännas när man måste gå upp klockan tre på natten? osv. Men försöker lugna mig med att tänka,
gud vilken härlig dag det ska bli, jag, naturen och skidorna.

Nu får vi alla hålla tummarna att vädret och
temperaturen blir bra. Mitt önskeväder vore mellan -2 och -7, men vad som helst som inte är + är ok!

Ni kan följa mig genom att sms:a VASA ÖS 3834 till nr. 72777 på era mobiler.


hjärtat tycker det är härligt med sol

img_6278 (MMS)

hjärtat tycker det är härligt med sol


lunch och sedan fika på stan med hjärtat

img_6276 (MMS)

lunch och sedan fika på stan med hjärtat


en bild som togs när vi firade tre månader...

img_6269 (MMS)

en bild som togs när vi firade tre månader tillsammans


idag har jag städat, tvättat m.m. Nu funde...

img_6267 (MMS)

idag har jag städat, tvättat m.m. Nu funderar jag på om jag ska åka ner på stan och ta en lunch och mysa lite i vår-solen.


om fyra dagar går starten i Sälen!

img_6138 (MMS)

om fyra dagar går starten i Sälen!


det är så skönt att vara hemma hos sin sto...

img_6209 (MMS)

det är så skönt att vara hemma hos sin stora kärlek några dagar.  Som ni vet, borta bra men med booboo bäst!


vilan före Vasaloppet tråkar ut mig! Blir ...

img_6256 (MMS)

vilan före Vasaloppet tråkar ut mig! Blir filmmaraton i kväll!


Jag har fått hang up på sojabönor!

img_6255 (MMS)

Jag har fått hang up på sojabönor!


Dagens frukost. Protein smootie m.m.

img_6254 (MMS)

Dagens frukost. Protein smootie, (1/2 banan, 1 dl hallon, 1 dl kvarg, 1/2 grädde), 2 st fullkornsmackor och 2 grapefrukthalvor


Vasalopps träningen har väckt en ny eld in...

img_6252 (MMS)

Vasalopps träningen har väckt en ny eld inom mig! Jag är så taggad! Träning är livet! På måndag väntar nya utmaningar. Jag ska bli starkare och snabbare. Planering och fokusering. Resultat och balans. Känner mig (trots lite sömn i natt) så himla glad idag!


mysigt att ha en hel kväll med hjärtat

img_6250 (MMS)

mysigt att ha en hel kväll med hjärtat


sen väntar bio

img_6243 (MMS)

sen väntar bio


nu fikar vi på Danilo

img_6242 (MMS)

nu fikar vi på Danilo


en promenad ner till stan med hjärtat

img_6241 (MMS)

en promenad ner till stan med hjärtat


fixar håret själv. Tjänar 1000kr! Nästa gå...

img_6236 (MMS)

fixar håret själv. Tjänar 1000kr! Nästa gång blir det slingor hos frissan.


Mina vänner är bäst!

img_6230 (MMS)

Efter att ha pratat med Micke och Carl-Johan känner jag hur värmen sprider sig i kroppen. Goda vänner skänker så mycket värme!


jag och Simon har varit bästa kompisar länge!

img_6229 (MMS)

jag och Simon har varit bästa kompisar länge!


kvarg-smootie. Avslutar frukosten med en l...

img_6228 (MMS)

kvarg-smootie. Avslutar frukosten med en liten sötsak. 1 dl kvarg, 0,5 banan, 1 dl frysta hallon, 1,5 dl mjölk. Mixa och njut.


ska boka klipptid i veckan. Manen ska styr...

img_6227 (MMS)

ska boka klipptid i veckan. Manen ska styras upp!


Flitigafia!

img_6223 (MMS)

Har varit flitig i kväll. Har skickat en mängd viktiga mail. Känner mig vid gott självförtroende! Snart ska man ut på arbetsmarknaden och jag vet att jag kommer att bli en tillgång oavsett vart jag hamnar!


Nyttig chokladkaka för vardagslyxens skull


Min egna chokladtårta: 300 g 86 procentig choklad, 0,75 dl farinsocker, 6 ägg. Smält chokladen. Vispa ägggulorna och sockret. Blanda ner chokladen. Vispa äggvitor hårt. Blanda i äggvitorna. Smöra en form av strö i kokosflingor, strö hasselnötter (1 cm lager) i botten. Häll över chokladsmeten. Grädda i 20 min på 200 grader. Servera med kesella vanilj och skalet från en riven lime.


köttbullar med mozzarella sås

img_6215 (MMS)

köttbullar med mozzarella sås


bakar lite äppelmuffins till eftermiddags ...

img_6213 (MMS)

bakar lite äppelmuffins till eftermiddags kaffet.


tomatsås med vitlök, färska tomater, pinje...

img_6212 (MMS)

tomatsås med vitlök, färska tomater, pinjenötter, soltorkade tomater, kalkon, mozzarella, prästost, chèvre och färsk basilika


laddar upp med pizza hela veckan

img_6211 (MMS)

laddar upp med pizza hela veckan


kvällsfika och slager på datorn

img_6210 (MMS)

kvällsfika och slager på datorn


tapas, vin och mingel-mys

img_6207 (MMS)

tapas, vin och mingel-mys


examensfest hos Matilda

img_6206 (MMS)

examensfest hos Matilda


efter jobbet gick jag och hjärtat till fra...

img_6204 (MMS)

efter jobbet gick jag och hjärtat till frankes . Nu dricker vi öl, käkar chips och ser på Frölunda matchen.


har just slutat jobbet och ska ha fredagsm...

img_6199 (MMS)

har just slutat jobbet och ska ha fredagsmys med mig själv. Lite vin, ost och på spåret final.


min fina nya jacka (present av farmor)

img_6163 (MMS)

min fina nya jacka (present av farmor)


tänkte vara en flitig student några timmar...

img_6196 (MMS)

tänkte vara en flitig student några timmar innan jobbet. Solen strålar in genom fönstret och jag har det riktigt gött!


Saknar redan skidåkningen


I söndags åkte jag mitt sista långpass, 4 mil blev det och det var jätte skönt.
I måndags körde jag mitt sista teknikpass. Nu väntar drygt en veckan innan
det är dags att bege sig ut i spåret i Sälen. Jag längtar!


sen fick jag en ur bra present, ett Vasalo...

img_6194 (MMS)

sen fick jag en ur bra present, ett Vasalopps kit. Moa gjorde klassikern förra året och vet vad man kan tänkas behöva!


söta Moa kom förbi på middag och träning. ...

img_6193 (MMS)

söta Moa kom förbi på middag och träning. Vi körde balansträning och stak-styrka.


En gourmet Alla hjärtans dag


Förrätt ost, vin och nötter

Sen lagade vi lite middag ihop







Avslutade kvällen med semlor och film - Mys!


Sockerberoende

img_6192 (MMS)

Efter många dagar med socker rensar jag och hjärtat systemen med varsin hemmagjord hälso-talrik


Igår var jag och hjärtat uppe i delsjön oc...

img_6191 (MMS)

Igår var jag och hjärtat uppe i delsjön och grillade


liten kaka ska man allt ha!

img_7396 (MMS)

liten kaka ska man allt ha!


granskning av skidteknik med Matias och Ch...

img_3735 (MMS)

granskning av skidteknik med Matias och Christina svan. Ps. Christina kom på 16:de plats på Vasaloppet (bland tjejerna) - imponerande!


Kristinehamn är ingen kulinarisk stad dire...

img_2276 (MMS)

Kristinehamn är ingen kulinarisk stad direkt. En middag på statshotellet kostade 450kr, vilket jag ratade med en blinkning! Fick blir en sallad på ett nyöppnat café istället.


nu ska vi in till Kristinehamn och handla ...

img_8439 (MMS)

nu ska vi in till Kristinehamn och handla lite till min födelsedagsmiddag.


mamma skämmer bort mig med kärlek

img_2914 (MMS)

mamma skämmer bort mig med kärlek


fick ett snyggt träningslinne i present

img_6799 (MMS)

fick ett snyggt träningslinne i present


teknikträning och vallakurs

img_6156 (MMS)

teknikträning och vallakurs


höga snövallar (bardoms minnen)

img_6142 (MMS)

höga snövallar (bardoms minnen)


tack Umeå för ett par mysiga dagar. Norrla...

img_6149 (MMS)

tack Umeå för ett par mysiga dagar. Norrland är fint men jag saknar det inte. Nu längtar jag till hjärtat och Gbg.


personligt rekord  4 mil på 3 h och 17 min...

img_6137 (MMS)

personligt rekord  4 mil på 3 h och 17 min. Dock långt i från ett tempo jag kan hålla i nio mil!


känner mig stark i spåret idag. Sista lång...

img_6136 (MMS)

känner mig stark i spåret idag. Sista långpasset innan Vasaloppet! I morgon väntar teknikträning i Värmland.


Rakel, jag och farmor ser på slagerfestivalen

img_6133 (MMS)

Rakel, jag och farmor ser på slagerfestivalen


mys med farmor

img_6125 (MMS)

mys med farmor


kände mig lite låg idag så jag bestämde mi...

img_6121 (MMS)

kände mig lite låg idag så jag bestämde mig efter en stunds strosande på stan att ta en förmiddags fika.


ett halv år sedan så stod man vid altaret

img_3356 (MMS)

ett halv år sedan så stod man vid altaret


gott gott te!

img_6082 (MMS)

gott gott te!


god morgon på er

img_6095 (MMS)

god morgon på er


se till att äta era grönsaker om ni tränar...

img_6104 (MMS)

se till att äta era grönsaker om ni tränar hårt!


antioxidantkartan att ta hjälp av

img_6106 (MMS)

antioxidantkartan att ta hjälp av


farmor och jag har mys kväll. Tacos, bakve...

img_6103 (MMS)

farmor och jag har mys kväll. Tacos, bakverk och på spåret - vi kan inte ha det bättre!


träffade Maria ph på gymmet och hon var li...

img_6100 (MMS)

träffade Maria ph på gymmet och hon var lika söt och glad som alltid! Hoppas hon blir bra i korsbandet fort!


är vi lika? Pappa är lika gammal på denna ...

img_6099 (MMS)

är vi lika? Pappa är lika gammal på denna bilden som jag är nu.


idolbild av pappa

img_6098 (MMS)

idolbild av pappa


Gud va mysigt vi har haft det!

img_6090 (MMS)

Gud va mysigt vi har haft det!


underbar kväll med bästa Sandra och bästa ...

img_6093 (MMS)

underbar kväll med bästa Sandra och bästa Rakel. God middag, mysigt tjat och mycket kärlek.


mellis i form av keso, kalkon, paprika och...

img_6089 (MMS)

mellis i form av keso, kalkon, paprika och rostade nötter


blev en kort tur på skidorna idag kände mi...

img_6088 (MMS)

blev en kort tur på skidorna idag kände mig sliten efter gårdagens träning så jag tänkte att det var bäst att spara lite på kroppen.


mycket snö i Umeå. Idag har jag lunchat på...

img_6081 (MMS)

mycket snö i Umeå. Idag har jag lunchat på iksu och sedan har jag strosat om kring. Det har varit -21 grader. Nu ska jag ner på stan och fika med en kompis.


på tåget mot Umeå

img_6077 (MMS)

på tåget mot Umeå


Asian spa i Varberg för att fira ett halvår som gifta




















Mysmiddag hos mormor


I fredags åkte vi ner till Mormor och Bengt. Vi bjöds på en underbar middag.
Efter middagen åkte vi upp till min farbror Fredrik och hans fru Magrete och
mina kusiner Alexsander och Philip. Efter ett glas champange begav vi
oss ner till mormor igen och bänkade oss framför På spåret.
På lördag morgonen åkte vi förbi min mammas kusin Johan och hans
fru Celine för att besöka våran släktgård. Det var jätte roligt att gå runt
och se alla tavlor på gamla Lilliehöökare.


Vasaloppsstarten


Min härliga kusin Tim skickade denna bild på Vasaloppsstarten idag.
Gött 30 dagar kvar sedan är gäller det! Är taggad, glad och förväntansfull.
(Håller på att ordna med resa och boende just nu)


Nu ska vi packa och åka ner till mormor

img_6074 (MMS)

Nu ska vi packa och åka ner till mormor


Nya skidor

img_6072 (MMS)

Hjärtat har gett mig ett par jätte fina längdskidor. Snacka om bra man! Peppar, stöttar och ser till att man är kittad!


Lunch innan vi ska vidare

img_6068 (MMS)

Lunch innan vi ska vidare


Dags att åka och titta på nya skidor

img_6063 (MMS)

Dags att åka och titta på nya skidor


Gott chokladte ni måste prova!

img_8457 (MMS)

Gott chokladte ni måste prova!


kära gamla biscuit nu återförenas vi!

img_9727 (MMS)

kära gamla biscuit nu återförenas vi!


Göteborg kan också vara vackert

img_1421 (MMS)

Göteborg kan också vara vackert


Ska ner och sätta mig på ett café och plug...

img_9049 (MMS)

Ska ner och sätta mig på ett café och plugga idag. Ps. tog bort muskelbilderna.. skämdes.. det där med spännisbilder kändes inte som min grej! :-)


Badmingtonmatch mot hjärtat


Idag har jag snabbfikat med Kajsa, spelat badmingtonmatch med hjärtat
och nu sitter jag och ser på Sveriges mästerkock.


Trysil är ett paradis


Pappa och hjärtat pratar om olika krafter som man utsätts för när man åker skidor

Lunchpaus i backen för att snabbt komma ut i pisterna igen

Mamma och jag spexar

När vi är uppe och åker skidor blir det inte mycket afterski, eller rättare
sagt inte mycket sprit. Vi brukar på ta en öl på sin höjd. Det gäller att
vara på G i backen varje dag. Här har hjärtat köpt en jäger till pappa och syrran.

Snor men puss av min man!