idag har jag städat, bokat tvättid, plugga...

img_1028 (MMS)

idag har jag städat, bokat tvättid, pluggat, lagat mat och packat upp mina väskor. Nu väntar gymmet med hjärtat. Ryggpass är på schemat.


ungsomelett med broccoli, kalkon, tomat, ä...

img_2826 (MMS)

ungsomelett med broccoli, kalkon, tomat, ärtor, paprika, keso, spenat och aivar


igår var jag och hjärtat och provade Landv...

img_1228 (MMS)

igår var jag och hjärtat och provade Landvetters konstsnöspår. Det blev några varv... spåret var dock jätte kort


Konstsnöspår i Göteborg

I går åkte jag och hjärtat några varv (13 st.) på Landvetters konstsnöspår. Spåret var 400 m långt och efter 25 min hade vi åkt 5 km. Skidåkningen i den formen är inte det bästa jag vet, så det kommer inte bli några fler
besök på anläggningen. Jag gillar skidåkningen för miljön. Vackra skogar och fjäll. Jag föredrar långa slingor, minst en mil men gärna två eller tre. I stället för skidåkning kommer jag att ladda med löpning ute. Har insett att jag är beroende av ljus och luft. Gymmet tilltalar mig inte just nu.


Familjen i Trysil


Pappa och Louise (syrran)



Louise smeker pisterna i sin carvingsväng

Vackra underbara Trysil. Mitt favorit ställe!


En kurs kvar innan ni får gratulera mig. V...

img_6010 (MMS)

En kurs kvar innan ni får gratulera mig. Var sjuk en längre tid under andra året så jag har en släptenta efter mig. Det är inget som grämer mig. 2 månader sedan är jag klar och fri att göra vad jag vill! ps. Flera inlägg saknar stora bokstäver vilket beror det på att det är något fel på min mobil.


Bilderna från Lindvallen


Skidlärarkursen





Lite bilder från förra helgen i Lindvallen.


nu har vi tekniktränat i en grön (enkel) b...

img_5020 (MMS)

nu har vi tekniktränat i en grön (enkel) backe


soppa i ett bröd

img_4538 (MMS)

soppa i ett bröd


dags att åka över till östra tandådalen fö...

img_5591 (MMS)

dags att åka över till östra tandådalen för att äta lunch


hjärtat inviger semlorna

img_5586 (MMS)

hjärtat inviger semlorna


dags att värma fötterna

img_5584 (MMS)

dags att värma fötterna


det snöar lätt och är -6

img_5582 (MMS)

det snöar lätt och är -6


först ut i backen

img_5581 (MMS)

först ut i backen


i morgon åker vi hem men på vägen ska vi s...

img_5512 (MMS)

i morgon åker vi hem men på vägen ska vi stanna och prova vasaloppsspåren. Första backen lär vara en benbrännare!


efter en dag i tandådalen och hundfjället ...

img_5453 (MMS)

efter en dag i tandådalen och hundfjället beger vi oss till lindvallen. Vi är laddade för pisten!


bezzerwizzer med Pettson och hjärtat

img_5533 (MMS)

bezzerwizzer med Pettson och hjärtat


middag med hjärtat

img_1973 (MMS)

middag med hjärtat


tre veckor kvar till Vasaloppet och jag gö...

img_1155 (MMS)

tre veckor kvar till Vasaloppet och jag gör det jag kan. I morgon blir det vilodag och några svängar i pisten. Nu ska jag ut på mil nr 5 för idag.. Sen får det fan i mig vara bra;-) känner mig oförskämt pigg i kroppen vilket jag bara kan tacka mr kexchocklad:-)


i morgon satsar vi på kalven runt. Nu blir...

img_3130 (MMS)

i morgon satsar vi på kalven runt. Nu blir det myskväll med Madde, Jim, Sofie och Nicklas


jag och Pettson drog 8an på 27 min. Nu är ...

img_9777 (MMS)

jag och Pettson drog 8an på 27 min. Nu är jag rätt sliten i kroppen. 32 mil totalt nu. Satsar på 50 mil innan Vasaloppet.


på väg upp till Sälen. Stannade vid Vasalo...

img_9118 (MMS)

på väg upp till Sälen. Stannade vid Vasaloppsstarten och provade första backen. Sen åkte vi 2,4 mil bredvid Vasaloppsspåret. Nu har vi just ätit middag och avnjutit ett glas rött


i morgon kommer hjärtat och Pettson

img_5548 (MMS)

i morgon kommer hjärtat och Pettson


gottepåsen på magen

img_5563 (MMS)

gottepåsen på magen


provar hur magen funkar på olika typer av ...

img_5549 (MMS)

provar hur magen funkar på olika typer av bränsle


jakten på snö fortsätter. Lämnade just Fil...

img_5562 (MMS)

jakten på snö fortsätter. Lämnade just Filipstads konstsnö spår.   2 mil idag på 1 timme och 24 min.


kaffe och bulle i fågelboets restaurang me...

img_5538 (MMS)

kaffe och bulle i fågelboets restaurang med Lucas och Emil


laddar upp på mc innan bussen avgår från S...

img_5203 (MMS)

laddar upp på mc innan bussen avgår från Sälen


vilodag med skidor på tv. Skulle ha åkt id...

img_5534 (MMS)

vilodag med skidor på tv. Skulle ha åkt idag men det har snöat över 1 dm i natt och de har inte spårat. Skönt ;-)


lämnade tv:n och gick ner på restaurangen ...

img_5533 (MMS)

lämnade tv:n och gick ner på restaurangen och tog en dessert. Var såååå sötsugen!


film och kvällsfika. Mysig med en lugn kvä...

img_9108 (MMS)

film och kvällsfika. Mysig med en lugn kväll med bara mig själv.


mina träningskamrater Lucas och Emil

img_5530 (MMS)

mina träningskamrater Lucas och Emil


kan verkligen rekommendera att träna med p...

img_5527 (MMS)

kan verkligen rekommendera att träna med pulsklocka det gör träningen så mycket roligare. Dessutom så kan du med hjälp av din puls se hur din dagsform är, har man käkat, sovit, vilat ordentligt? har man någon inflammation? Osv.. Eller ligger jag bara och mes-kör för att det är trivsamt?


jag hat lärt mig tre saker idag, 1. Ha int...

img_2681 (MMS)

jag hat lärt mig tre saker idag, 1. Ha inte vatten i vattenflaska om du inre vill dricka is 2. Kexchoklad är grymt att käka under ett långdistanspass 3. Jag älskar att åka längdskidor men efter fyra mil i högt temp är det inte länge gött!


5,4 mil. Kände mig först lite mör men nu  ...

img_8673 (MMS)

5,4 mil. Kände mig först lite mör men nu  3 h senare känner jag mig som vanligt!


chokladstopp nr 1

img_5524 (MMS)

chokladstopp nr 1


kittad med matsäck inför dagens pass. Det ...

img_5523 (MMS)

kittad med matsäck inför dagens pass. Det snöar lätt och är någon ynka minusgrad.


just det ja, tog en två timmars tupplur ef...

img_8689 (MMS)

just det ja, tog en två timmars tupplur efter lunchen idag. Mycket behövligt!


4,4 mil blev det idag och sedan tre rätter...

img_3683 (MMS)

4,4 mil blev det idag och sedan tre rätters middag och show. Nu är jag mysigt trött.


mumsig lunch. Lite frusen men clarissa vär...

img_5520 (MMS)

mumsig lunch. Lite frusen men clarissa värmer mina fötter:-)


tre mil avklarade nu kurrar magen efter lu...

img_5517 (MMS)

tre mil avklarade nu kurrar magen efter lunch och vatten


snacka om att ha det bra!

img_5511 (MMS)

snacka om att ha det bra!


satsar på 3 mil innan lunch

img_5509 (MMS)

satsar på 3 mil innan lunch


studerat mängden kolhydrater

img_5508 (MMS)

Jag har för första gången studerat mängden kolhydrater i i en mängd olika livsmedel. Läste i min grymma bok att man skulle peta i sig en viss mängd för varje timme under ett långdistanslopp, så nu försöker jag se vad jag kan bära med mig under Vasaloppet (11-13 h). Måste hitta något bra livsmedel som magen tål och som inte är för skrymmande. Ps. Sportdrycker är inte min grej


överladdad på dagens åkning och har inte s...

img_5507 (MMS)

överladdad på dagens åkning och har inte sovit en blund i natt. Inte den bästa uppläggningen kanske men vad ska man göra? Nu blir det gröt och morgonnyheter:-)


nästa år då jävlar! (bra bok om uthållighe...

img_5505 (MMS)

nästa år då jävlar! (bra bok om uthållighetsträning!)


jobbat med min uppsats idag tänkte lämna i...

img_5498 (MMS)

jobbat med min uppsats idag tänkte lämna in den i morgon. Middagen blev permesanostbiffar med rotfrukter


nu är opponeringen gjord och de sista ändr...

img_5492 (MMS)

nu är opponeringen gjord och de sista ändringarna ska göras innan inlämningen.


Vasaloppsträning - stakning


Igår stakade 8,5 km på stakmaskin, det tog en timme. Mitt mål är att staka 1,5 mil i veckan fram till Vasaloppet men det kommer nog blir svårt att hinna med. (Jag ska åka till Umeå, Varberg, Falkenberg, Lindvallen och Sälen) Igår blev det dessutom 15 min löpning och 45 min indoorwalkning. Idag känner jag av kroppen, ingen träningsvärk men lite mysigt mör.



Trött på nyårsafton


Nyårsafton då var jag riktigt trött och gick och la mig vid tio..


Nyår i Trysil


 

Här kommer min systers bilder från våran julsemester i Trysil

Jag och hjärtat provar våra nya Nordica skidor

Mamma och pappa är laddade i backen och körde lite skidträning med oss

Vi följer glatt efter och försöker åka lika bra. (Pappa på bilden)

Mamma är så söt i sin hjälm. Jag är glad att hela min familj använder hjälm.
Jag, mamma och pappa använder även ryggskydd.

Här ser ni pappa först, sedan mamma och sedan hjärtat som tränar på långa
carvingsvängar.

Lollo hade både nytt skidställ, ny hjälm och nya brillor - snyggt!

Det är så harmoniskt att vara ute hela dagarna. Man får luft, motion och får
bevittna magiska naturskådespel.

Vi älskar Trysil för det finns så många olika backar som man kan åka i.

Pappa och mamma på väg upp för ett sista åk

Mamma är luft och rörelse-narkoman,... vi verkar ha något gemensamt

På kvällarna blev det längdskidåkning, afterskii, bastu och kortspel.

På mornarna var det upp och hoppa tidigt. Filosofin.. man ska gärna vara vid
liften innan den öppnar?... ;-)

På mornarna lyste altid solen så härligt och vi fick njuta av nypistade backar.
(pappa och mamma)

Nu kanske ni tror att jag valt de bästa bilderna eller att vi bara fotade när
solen sken men jag ska säga er att så är det inte. Vi hade 14 helt fantastiska dagar!

Mitt på dagen åkte vi in till stugan och lagade lunch ihop. Oftast blev det
köttfärsås eller lax med rotfrukter.

Sen var det ut igen. Benen skulle bränna och tekniken skulle slipas.
(pappa, jag och mamma)

Pappa, Lollo och mamma hittade en backe med kanon puder.

En natt snöade det 30-40 cm och det var helt sagolik åkning dagen efter.

Här kommer snövädret in över Trysiltopparna.

Här ser ni bilderna från lössnö-dagen. (pappa och Lollo)

Mamma, hjärtat och jag. Detta var lungt den jobbigaste dagen för benen.
På eftermiddagen strålade det upp igen

Lollo och mamma körde några extra åk det var tydligen "Fat Camp" sa dom
och pumpade puder in på kvällskvisten.

Välförtjänt afterskii med hjärtat, pappa och Lollo. Mamma var ute och åkte
längdskidor med Clarissa.

Sen var det ny dag nya tag. Jag varvade själv mellan utförsåkning och
längdskidor. Det tar sin lilla tid att åka 14 mil så jag stack ofta ut på
eftermiddagarna så jag kunde få några timmar i spåret.

Här ska vi ut på en heldagstur i spåret. Spåren runt Trysil är fantastiska.
Favoriten är turen runt fjället som är 1,2 mil. Ofta körde vi två varv.
Denna dag åkte 4,5 mil. Hade kunnat åkt mer men det började skymma.

Nästa dag var det dags för lite skidskola igen. Carvingsvängarna, puder pumpandet
kunde vi hantera, nu var det dags för kortsväng i svarta backar.

Enda dagen med köer var dagen före nyårsafton.

Men snabbt var vi ensamma igen. Skönt med mycket plats i backen!

Sista dagen kändes det nästa lite sorgligt att lämna de snöklädda bergen!



jobbat fredag och lördag på systemet. Nu v...

img_5491 (MMS)

jobbat fredag och lördag på systemet. Nu väntar middag med svärföräldrarna.


godmorgon på er! Sitter men min opponering...

img_5482 (MMS)

godmorgon på er! Sitter men min opponeringsuppsats just nu. Den 21 är kursen slut för min del. Ps. Igår såg vi Hollywoods version av män som hatar kvinnor och jag måste säga att jag är besviken! Dåligt filmat, stapplande dialog utan känsla, svengelska, plus att salander bröt på ryska?! Det som var bra i filmen var, Stellan Skarsgård (grym scen i källaren), Hendrik Wagner ( den gamla gubben som söker Harriet), skådespelaren som spelade Harriet och en skymt av heta Joel kinnaman. Daniel Craig som vanligtvis är grym föll platt och salander var på tog för mesig för min smak. Den får av mig en sol av fem möjliga.


lagade en god gryta nyss. Jag fräste 1/2 l...

img_2833 (MMS)

lagade en god gryta nyss. Jag fräste 1/2 lök, 1 fpk hackad jägarbacon (extra rökt), 2 vitlökar, 2 kycklingfiléer, sedan hällde jag på ca 2 dl vitt torrt vin. Sen fick det sjuda. Därefter hällde jag på 5 dl grädde och smulade i två köttbuljongtärningar. Sen rev jag ner 1 och 1/2 dl stark permesanost. Den lät jag det puttra i en halv timme, sedan blandade jag i en fin hackad röd paprika, och hackade sockerärtor, medan jag kokade jasminriset. Jag avslutade med att reda grytan och peppra den lite. Det blev en smaskens!


Vasaloppsträning


Idag: 30 min löpning, 6 km stakning (42 min) och 10 min cross med tungbelastning.
Här ser ni min nya ljusare hårfärg.


Vart är snön?


Vart är snön? Jag vill ut! Gymmet känns inte lockande nu.


Nyårsbilder


Först en löparskidstur på 4,5 mil med mamma, hjärtat och Clarissa (hunden)

Härligt värre! När vi kom in blev det bastu och sedan nyårsmiddag.

Hur orkar man då åka så många mil? Mitt knep är en stadig frukost,
mycket rotfrukter och kött till lunch samt att fylla på med jordnötssmör
och daddlar mellan målen.


dagens träning, 3 km på stakmaskin

img_5473 (MMS)

dagens träning, 3 km på stakmaskin


idag har jag pluggat, färgat håret, fikat ...

img_5467 (MMS)

idag har jag pluggat, färgat håret, fikat med Simon. Nu ligger jag på golvet och har lite matkoma efter middagen.


mamma och louise myser i backen

img_5685 (MMS)

mamma och louise myser i backen


hela familjen i backen

img_3583 (MMS)

hela familjen i backen


finns det något vackrare än kvällar i spåret?

img_4946 (MMS)

finns det något vackrare än kvällar i spåret?


jag åkte över 14 mil

img_3895 (MMS)

jag åkte över 14 mil


blev många mil på löparskidorna

img_0336 (MMS)

blev många mil på löparskidorna


Första bilderna från Trysil


Jag hade bara med vår kamera två dag av tretton, så här får ni bilderna från de  två dagarna.
Den första bilden är tagen kl.09.10 i Trysil vid Hoeggega.

Min kära make kör hård skidträning med pappa.

Efter backen åkte vi löparskidor

Nästa laddning bilder kommer när min syster skickar sina bilder till mig.