Lämnade sthlm bakom mig


I morse vid 8 tiden tog jag x200 ner till Göteborg. Solen strålade när jag lämnade
huvudstaden och jag kännde att det hadde varit en super trevlig vistelse.

Kommer att sakna Anna så mycket. Det var så roligt att träffa henne, fast
det ofta är lång tid emellan så har inget förändrats hon är samma gammla
glädjespridare. Man märker dock att desto äldre man blir desto mer nostalgisk
blir man när man pratar gammla minnen.

idag har jag fixat en massa här hemma i gbg. Jag har lunchat på stan,
betalat räkningar, bokat tågbiljetter, uppdaterat här, gått en promenad,
bakat två bröd, vattnat blommorna, och ringt ett par gammla vänner som
jag och hjärtat ska fika med i morgon. Nu Ska jag ta en dusch sen bär det
av till ett kakelställe för vi ska fixa det sista inför badrumms renoveringen.
i kväll blir det favorit i repris med Älgskavsgryta.. men vi får se om jag kan få
till den så bra som Anna.

Sallad är ju så gott att man vill pussa marken


Blev lunch  på fresco idag igen. Micke joinade och sen kom Dk och tillsammans
åkte vi till Radison och fikade sen slöt jag upp med Carl och gick på ett pasta hak.
Man kan lungt säga att jag varit fika effektiv idag!

Anna is the shit! Hon e grym!


Det finns ingen som Anna, hon är min skatt. Efter alla speed dater idag mötte
jag upp Anna vid halv fem och tillsammans gick vi och handlade vid odenplan.

sen när vi kom hem lagade vi middag. Älgskavsgryta, cevre:snittar, gino.
Till kalaset blev det först foot of africa, rotari rose, och alesverloren. (vin)

sen fick träffa Annas kille Nicklas och dom var så söta mot varandra. Jag
kännde mig så innerligt lycklig, äntligen har Anna fått en Kille som är allt vad hon förtjänar!

Jag kanske måste dela Anna men det kan jag gå med på :-)

sen avslutade vi med god gino (bär med vitschoklad)

efter middag, vin, härligt tjat följde dom mig hem..dom som små turturduvorna..
tack för en fantastisk kväll!

My bernie!


Bernie kom förbi och vi drack ett glasvin och pratade tjejsnack. Hon är verkligen
bland de vackraste personerna jag känner och vi har alltid så sjukt trevlit ihop!

Imorgon kväll ska jag få träffa hennes käraste för första gången, det ska
bli spännande! PS: ser ni va lång hår jag fått!

Vidare till huvudstaden


vid tolv mötte Micke upp mig på centralstationen och då gick vi tog en kaffe
innan Micke skulle vidare till banken.

sen efter Micke var klar på banken gick vi och lunchade på det underbara
lunch stället fresco. Jag var klart imponerad! Jag rekomenderar alla att äta här!

En snabbvisit i Sigtuna


Tog första tåget efter jobbet upp till Sigtuna i Lördags, för att besöka
min faster och min farmor.


min faster är en riktig hurtbulle - precis som jag. Och här ser ni henne
i sin Gotlandsrunt outfitt. Igår cycklade hon till uppsala fram och tillbaka
imponerande va!?

Efter jag och farmor tagit en mysig morgon promenad in till Sigtuna på
söndags morgonen blev det bulle och te på verandan i solen.

Sen hadde vi räkfrossa och avslutade med god blåbärspaj



Snart åker jag till stockholm

Snart åker jag till stockholm, ska bara kasta i mig lite lassange, packa och gå till tåget. Fram till onsdag klockan 06.00 befinner jag mig i stockholm och i Sigtuna. Ses på onsdag!

Gott bröd


Bröden blev saftiga, med knaprig yta - Super goda! Nu ska jag ta en alvedon
och vila lite. Skyfallet ute får min hjärna att brinna.

Bakning, tvättning, slappning, godisfrosseri


I morse gick jag upp och gjorde äppelchips (dom ska stå i ugnen i 13h)
sen gick jag och tvättade sex maskiner. När jag kom hem började jag baka bröd.

Det ska bli olivbröd, vilket är super enkelt att baka. Ingredienserna är bara:
1dl olivolja, 1kg mjöl, 2 ägg, 1 tsk salt, 1/2 dl majsmjöl och 1/2 l vatten.

Den obearbetade degen ser ut så här. Kanske inte så aptitlig men vänta bara
tills jag är klar.

Det mest annvändbara redskapet vid bakning är en kökstermometer så man
kan hålla koll så degväskan håller den rätta 38 gradiga temperaturen.
Nu ska jag sätta mig och vänta på att brödet ska jäsa i 60 min. Under tiden
ska jag se på tv och äta chips och godis. Hittade en halv påse i skåpet
och kände att det fick bli lilla fredag idag.
Man måste ju ha det mysigt även
om hjärtat inte är hemma.

Fin besök


Rakel och Mårten kom besök vid 23 tiden. Det var så roligt att se min pingla igen.
Nu skulle hon och Mårten vidare ut och segla i Värnen.
Jag saknar henne redan!
Önskar att vi kunde bo närmare varandra!

Jobbat hårt


Jobbade hårt på jobbet idag. Efter jobbet skulle jag varit med EM men det blev fram flyttat.
Istället mötte jag upp Susanna.
Hemma hoss henne satte vi oss sen och myste. Nu är klockan snart tio och jag är hemma.
Åt nyss Susannas goda haselnötsbröd. Nu ska jag se lite tv och ta det lungt.
I morgon är jag ledig (enda dagen denna vecka) och det känns jätte skönt!
Planerna är att tvätta och plocka blåbär.

En bra dag på jobbet.


Jag och hjärtat jobbar helt i skift denna vecka. Jag jobbar dagar och han nätter
- det är riktigt trist faktiskt. När jag kommer hem från jobbet vid halv sju är jag
för trött för att styra upp något med mina vänner. Då är det så skönt att bara
bädda ner sig i soffan och titta på tv tillsammans eller baka gott kvällsfika.

Upp i morse vid sju och gjorde 100 situps, sen iväg till jobbet. Mellan 08.00 och 09.30 städade jag sen var det frukost möte. Vid tio öppnade vi. Sen jobbade jag på golvet fram till min lunch vid 11.45. På lunchen åt jag snabbt upp min lunch och tog sedan en 30 minuters powernap. Sen jobbade jag på fram till klockan halv sju. Nu är jag hemma har käkat middag, tittat lite på tv och gjort en smootie. Funderar om jag ska sätta mig och måla, läsa eller gå och lägga mig? Känner mig trött men samtidigt känns det så meningslöst att gå och lägga sig direkt efter jobbet - då känns det som man inte gör annat än att jobba. No life. Har tänkt mycket på farfar idag. Känner mig så sorgsen. Känner en stark längtan att krama om farmor!

Vintips!

Mina rödvinstips : (Nr: på systembolaget)

Musella 2393
Raccolto 32452
Allegrini 6010
Corvina 23072
Monti Garbi 5328
Campoleti 6792
Molina 6546
Terra Andina 6006
Perquita 2560
Vedré 2126
Trapiche 16534
Club privado 4570
I Castei 22409
Masi Campfiorin 5123
Amarone Tomasi 22350
Seg hesio 22562
Baron de ley 2525

Världens bästa semester


Jag kommer att få världens bästa semester i år för jag ska få rå om min karl varje minut. Först veckan i Agusti ska vi ut och segla en vecka i Högakusten, sen ska vi två veckor till grekland för att tillsist avsluta med ripjakt i fjällen. Kan ni fatta! 4 veckor med bara kärlek. Jag är världens lyckligaste! .. näst sommar när hjärtat ror runt Sverige kanske vi inte ses så mycket men han verkligen gett mig mycket nu så det känns hur lungt som helst!

En låååång dag på jobbet


I morse var jag och hjärtat och tittade på kakel till vårat nya badrum. Det är så
mysigt att få ha ett sådant projekt ihop. Man känner sig mer och mer vuxen för
varje dag som går. Man har sambo, man har räkningar, man renoverar om
badrum och planerar kommande barn. Jag tycker allt med att växa och utvecklas
känns roligt. Alla livssteg längtar jag efter men jag glömmer samtidigt inte att
leva nu! Vid elva började jag jobba och sen jobbade jag till riktigt sent. Nu har
jag just ätit en god fräsch kycklingsallad och en jordgubbssorbe. Nu väntar
jag på stor besök av Rakel och Mårten (från Umeå)

Recept på salladen: Isbergssallad, rivenmorot, brockoli, majs, soltorkad
tomat, gurka, keso, grillad kyckling med pomeskrydda och dressing.
 Recept på sorben: Frusna jordgubbar och banan mixas med mandarin jose
och mjölk. + två nypor havregryn.

Ett härligt gäng!


Att ha haft Tim här under helgen har varit toppen. Vi har alltid så roligt tillsammans.
Nu är han nere i Varberg igen och jobbar som surf instruktör.

En go värninna!


Det är så roligt att jag blivit så bra vänn med Susanna. Hon är en super go tjej.
Hon är alltid glad, tuff, ärlig, snäll och rolig. Hon bakar som en gudinna och jag
brukar få mig en påse av det ena och det andra. Hon vet att jag är svag för
cheescake tex. Ja då fixar hon ihop en till mig - det tycker jag är sött! Dessutom
är hon sambo med Andreas som är bästa vänn med mitt hjärta.. bättre blir
det inte!

En trött söndag


Lördagens räkfrossa var uppskattad. Här ser ni mig och min kusin Tim.

Det är väldigt roligt att vara ihop med en kille som kan dansa.
Här ser ni en foxtrott. Men det var inte det enda som bjöds under kvällen.

Dessa bilder är tagna av båtens mingelfotograf. På söndagen kände vi oss
trötta och slitna. Vi åt pizza, såg finalen av swedish cup i Båstad och var
på födelsedagsbjudning, sen gick till sängs jätte tidigt!

En en super trevlig kväll


Vacker rumpa..











Räkkryssning


Överaskningen var att vi skulle på räkkryssning med MS Trubbaduren.

Hela gänget njöt sen av räkor, havskräftor, krabbor, musslor m.m Till detta
drack vi Köningsmosel, ett halvtorrt riesling vin från tyskland.

Medans man äter åker båten ut i Göteborgsskärgård. Man får se kobbar och skär.

Man kan äta tills man storknar, buffen tar aldrig slut.

Sen börjades det snappas O.P... och då vart det kört..

Barkenvikning


Vid kvart över sex kom taxibussen och hämtade oss och vi begav oss till vårat
hemliga mål. Här ser ni Andreas (födelsedagsbarnet), Min kusin Tim, och Susanna.

Vi anlände till Barkenviking nere i Göteborgshamn. Barkenviking är ett skepp
som är fastgutet i botten och som nu mera används som resturang och hotell.

Alla var så finklädda dagen till ära, så när jag agerade pressfotograf känndes
det som jag var i hollywood och fotade världskändisar.

På Barken tog vi en öl och tittade ut över Göteborgshamn inlopp.

Födelsedagsöveraskning


Susanna hadde fixat överasknings firande av sin Sambo Andreas. Här står
vi i köket och skakar champange för att sedan överaska honom i duschen.

Överaskning! - men han blev inte så överaskad för han hadde det hela på känn.
Men glad vart han och vi severade honom lite halvtorrt bubbel i duschen.

Sen åt vi lite jordgubbar och skålade för Andreas på 27:års dagen.

Sen fixade vi det sista. Knäppte knappar, spände hängslen osv..

Sen öppnade Andreas paket. Från oss fick han ett par jätte fina klassiska
wiskeyglas från Orrefors. Dom var i kristall och hadde en snygg design.

Sen avslutade vi med ett parti Minimig. Minimig är ett frågesportsspel.
Ps: Se hur fint Susanna var klädd. Känningen var från Zara och skärpet var
vintage.

Nattlångt grabbsnack


När jag vid halv sex vaknade i morse, med värkande mage, och trötta ögon.
Var fortfarande grabbarna uppe. Dom hadde lagt ner kortspelandet och låg
i soffan och hadde grabbsnack. Efter 2 risifrutti var jag i gång och då körde
vi en omgång Buzz. Nu har grabbarna bäddat ner sig i sängen och ska sussa
några timmar - själv ska jag försöka sminka över ringarna under ögonen och
gå till jobbet. Det är tur att det är en kort dag i dag!

Taco och Buzzkväll


Efter jobbet bjöd vi över Pettson och Sanna på Tacos. Min kusin Tim rullade också in
från Sigtuna (på väg till sitt sommarjobb i Varberg)

Vi drack ett super gott vin till tacosen - matchen var perfekt!

Efter maten spelade vi frågespelet Buzz på tv:n. Jag och Sussanna vann varsin omgång.

Sen spelade vi en omgång bredskapsbrige, som är en enklare form av brige
där man spelar själv (och inte i par) och där man ska sattsa antal stick man ska
ta. Tar man exakt så många stick som man sattsat får man poäng, men tar man
för lite eller för mycket så får man inga poäng alls. Det är ett jätte roligt spel där
det är helt avgörande om du kan tänka strategiskt. Jag är inte mycket för spel
med för stora slumpmoment. Jag måste känna att jag kan påverka utgången
genom ett välplanerat, strukturerat och finurlig spel!

Mellan omgångarna fyllde vi på, vissa med wiskey, vissa med öl, och själv blev
det med Schweizernöt (Tills det nästan rann ur öronen på mig)

Sen spelade vi några omgångar Chicago - vilket är ett form av pokerspel.

Vid två kastade jag in vanten. Jag skulle ju trotts allt upp sju och gå till jobbet.
Men grabbarna fortsatte spela långt in på natten.

Ovanlig morgon


Älsklingens "nyttiga" frukost

Hjärtat väckte mig med en puss vid klockan sju "Godmorgon Älskling"..det är inte ofta hjärtat vaknar före mig och det är inte ofta jag känner mig så trött som jag kände mig i morse. Efter han kliat mig på ryggen i 20 min pallrade jag mig trotts allt upp och bryggde lite kaffe. Sen kröp jag ner igen. Solen strålade in genom rullgardinen och jag kände va skönt att jag ska få jobba idag. Kanske konstigt tycker ni, efter dom senaste två veckornas regnande. Men det är faktiskt så att när jag är ledsen orkar jag inte med sol och värme. På något sätt är det för positivt för att jag ska orka med det just nu. Just nu vill jag bara ha  det lungt och still runt om kring mig - inge stoj. Jag vill ha det mellan kallt och gärna molnigt. Jag vill helst inte göra något, kanske bara sitta på en sten i skogen och titta på naturen eller på en klippa vid havet och titta på vågorna. Jag vill inte att vardagen och livet ska rusa iväg för fort och återgå till det normala. Har haft min "Kommer att glömma farfar ångest" idag också. Det är inte kul! Har bestämt att jag ska gå in till guldfynd och göra en amulett där det ska stå 2009 15 juli. Den kan jag sedan ha hängande runt min hals. Min kusin Tim måste också få ett, och lilla syster Louise. Det som skrämmer mig lite är att jag gått in i en förnekelsefas. Jag tror inte att farfar inte finns längre. Jag har svårt att vara ledsen för det känns som att det inte är sant. Vad konstigt hjärnan fungerar egentligen!

Umeå Resan


Försökte lägga på musikslingan "När showen är slut" med Ted Gärdestad
men det gick inte. Men spelar ni den parallellt med detta klipp så kan ni
förstå hur jag känner mig. (Detta är inspelat med min nya systemkamera -
Nikon 5000)

Mina nya klänning för 149kr!!


Idag var jag på stan och lunchade och då hittade jag denna fina klänning!
Den kostade bara 149kr och är precis i min smak. Älskar romantiskt mode,
blommor och spets. Dessutom är den perfekt längd, den är i 100% bomull,
den har ett unikt dockaktigt snitt. Jag kunde inte passera den utan att köpa
den. Nu är jag pank pank pank. Efter lördag är det köpstop fram till löning.

Hjärtat säger att jag har en damigstil och det kanske jag har. Jag älskar lösa,
klänningar gärna i klassiskt eller romantiskt snitt.
PS:Det ljusråsa som sticker ner nedan för klänningen är min underklänning.

Mardrömmar - Aldrig ska jag glömma!


I natt har jag haft så mycket mardrömmar. När jag väl somnade vid tre
efter masstodont mycket tårar kunde inte mardrömmarna låta mig vara i
fred. Jag drömde om Farmors kärleksförklaring och förväl vid farfars sjukhus
säng. Det var fruktansvärt känslosamt. Tänk er dom träffades när dom var
18år och dom har varit tillsammans i 68år. Den kärleken är otrolig! Mina
mardrömmar handlade också om min rädsla att glömma farfar. Att glömma
allt vi upplevt, allt vi sagt och gjort. Allt fint. När jag vaknade idag var jag tvungen
att sätta mig och skriva ner allt som påminner mig om farfar. Alla gammla
barndomsminnen i meningsform och känslor jag känner nu. Jag vill inte

glömma farfar, det är min verkliga mardröm! Så nu håller jag på att göra en
minnestavla. Den ska jag fylla tillbredden och sedan spika upp. Den ska på
minna mig varje dag. För som ni vet "Den bleknande spegelbilden". Aldrig
tänker jag låta farfar blekna bort och bli någon på ett stelt fotografi, nej jag
vill att han ska leva med mig i minnet. Vissa kanske vill fly undan minnerna,
inte tänka på att den man förlorat inte längre finns här. Men sånn är inte jag.
Jag vill se allt som på minner mig om farfar, jag vill äta allt som han åt,
dofta på hans parfym. Jag vill gråta mig ut och in - Farfar förtjänar den kärleks
förklaringen för mig. Om han bara visste hur mycket han betytt för mig!

Tavlan är klar


Jag vet inte vad den föreställer, men den är klar nu i alla fall. Jag gillar att måla
fantasimotiv. Då har man inga ramar och förväntningar.

Herrmode!


Hjärtat har köpt nya snygga hängselen. Helt moderiktikt har han kombinerat
dessa med en vit tight skjorta och ett par klassiska grå kostymbyxor - mycket snyggt!

Alla kanske inte har en hockeyrumpa, fast med lyft som denna, men kostym
byxor är faktiskt smickrande för de flesta kroppsformer! Se hur snyggt hängslerna
korsar över ryggen och ger ett brett och vältränat intryck.

När inspiration tagits i morfarsskjortor vid framställande av t:shirts blir jag alltid såld.
Älskar dessa t:shirts som i ett mjukt tunt material och knappar fram, smiter så snyggt
runt kroppen på vältränade killar. På sommaren kan man knäppa upp lite.. :-)
Tröjan: Från Resteröds (Ett svenskt kvalitetsmärke)

Sen är det alltid snyggt med en vit t:shirt med v:ringad topp. För dom som
har fasta bröstmuskler det vill säga. Denna t:shirt är lite speciell i ringringen
med dubbelfåll på ena sidan och enkel på andra. Vilket ger t:shirten ett mer
designat intryck. Den visar på modekänsla, svalhet, och lugn.
T:shirt: Från Resteröds

Dagen efter


I morse vaknade jag vid fem och gick upp, första tanken var på farfar men
den var inte ledsen - den var ok. Nu har jag just ätit frukost och sitter och
funderar om jag ska gå på en morgonpromenad - jag har inte tränat nu sedan
10 maj (förutom ett undantag) vore kanske skönt att bara komma ut och få
lite luft och rörelse även om det inte ger mig varken motion eller muskler.
Promenader är ju trotts allt det bästa för välmåendet. Och nu när mig mage
är risigare än någonsin får jag ta det lungt med att anstränga mig.

Ja..På tal om magen. Jag har jag ju sagt att den varit helt upp och ner. ja
faktiskt så dålig att jag knappt har någon apptit och efter jag tar två tre
tuggor av vad som helst så får jag ont. Det enda som jag varit sugen på på
slutet har varit våfflor och pannkakor för det är rätt mjukt för magen och svindlande
gott så även om man får ont kan man truga i lite extra. Även mjuka soppor har gått bra.

I morse vaknade jag dock med världens kramp - den har gett
sig lite nu och bytts mot sura uppstötningar.. jag hoppas att det blir bättre
fram emot eftermiddagen. Oftast kommer både apptiten och energin tillbaka
lite mot kvällen, men på dagen är det helt kört, blir inte det minsta sugen på
mat före fyra halv fem på eftermiddagarna - före dess kan man ställa en
gräddtårta framför mig och jag läskas inte ens...
sjukt va kroppen stänger av när
man är ledsen.

Min sommarsmootie


Här ser ni min egenkomponerade smootie. Jag gillar när man gör den
med frysta frukter, för då får den tjockare konistens, nästan som sorbe, mmm!
Recept: 1dl mjölk, 2dl tropicana smak "Antioxidants" (grapefrukt, äpple, svarta
vinbär, björnbär, och lingon), 1 frusen banan ( som varit frusen skuren i bitar)
1/2 mango (som varit skuren och frusen i bitar) Mixa dessa tre ingredienser
och vipps har du en super fräsch och god sommar smootie!

En besynnerligdag



Jag fick gå hem från jobbet med en klump i halsen. Hemma kunde jag inte hålla
det inne längre. Hjärtat tog ledigt från jobbet för att vara hemma med mig.

vi köpte en tårta och kokade kaffe

sen kom min bästa vän simon över

tillsammans satt vi tysta åt tårta och tänkte på farfar..
Farfar älskade gräddtårta..

Umeåtiden betydde mycket för mig


Att få gå på gammla gator, att få se lummiga parker från förr..

Att se sig själv i en spegel man sett sig själv i under 23års tid..
Att får se den man älskar skör som en fågelunge..

en resa hem, en kram, en tungkänsla, en instinkt, ett sammanbrott, onda
muskler, ingen energi, slocknande hopp..

men ändå, inget lidande, ett fint liv, ett vackert kärleksfullt slut, en ny start,
livet är aldrig det samma, det tar tid, men det kommer att bli bra tillslut.
Jag älskade dig farfar över allt! Du var världens bästa farfar!

Farfar somnade in


I natt somnade farfar in. Det är för tungt för att ens tänka på det. Så mycket
barndomsminnen. Nu vill jag bara gråta.

Ge inte upp farfar!!!


Klockan tickar och farfar kämpar gärnet. Själv känner jag ibland hopp, ibland
känns det mörkare än mörkast. Det värsta av allt är att jag inte längre är kvar
vid hans sida. Igår kväll var jag tvungen att åka tillbaka till Göteborg för att
ingen kunde gå in för mig på jobbet. Det känns otroligt tungt ska ni veta. Det
känns som att jag stängt av min kropp. Jag känner mig helt energilös, som
att någon kört över mig med en traktor. Jag orkar inte göra nått, knappt gå på
toa och duscha. Jag känner varken någon större smak eller aptit. Jag orkar inte
prata, inte träna, inte skratta.. knappt skriva här.
  MIn farfar är den bästa och
jag vill inte förlora honom!

Vädret klarnade men tillståndet förvärrades


Med förhoppning att vädret skulle klarna satte jag på mig min finaste sommarklänning.
Jag ville att farfar skulle titta upp och se mitt utslagna hår och min blommiga klänning och
känna att han mer energi att kämpa vidare.

Det klarnade faktiskt upp fram mot lunch. Jag, famor och pappas syster
höll ställningarna uppe hoss farfar. Vi tog blodtryck, syresättning, puls,
osv. Värderna var kritiska men stabila. Det var fruktansvärt jobbigt att se
farfar må så dåligt. Jag stängde av alla mina funktioner och kände mig
helt tom.

En regnig måndag


När jag vaknade på måndagsmorgonen öste det ner och allt känndes dystert

Jag och farmor var uppe tidigt för att snabbt komma iväg upp till sjukhuset


Hålla ihop familjen


På kvällen åkte vi hem och sammlade ihop hela familjen för middag. Pappa
stod i köket och kockade. Han lagade cevré toasts till förrätt och sen grillade vi.

Alla fick mat, mamma, pappa, jag, farmor och lilla voven Clarissa.

Vad kan vara bättre för en liten vove än att vänta på en grillad kycklingbit

I Umeå


Åkte upp till sjukhuset vid halvåtta och åt frukost med famor

sen satt vi där enda fram till tio. Farfar mådde inte bra.

En snabbvisit på Norrlandsuniversitetssjukhus


Farfar blev sämre i fredags så jag släppte allt och satte mig på tåget till Umeå

Norrlands natur med djupa skogar, kärr och röda lador uppenbarade sig klockan sex
på söndagsmorgonen. Vid halv sju var jag framme.


Att se någon växa fram

Från ingenting..

Till någonting...
Tiden rinner i väg, godiset är slut för länge sedan och nu måste jag tvinga
mig i säng trotts att jag inte är trött.

Min målarstudio

Nu var man igång igen. Fantasin flödar, liksom färgen. Det kommer nog ta
ett ta innan denna tavla är färdig har kommit ungefär 1/3 del på vägen.

Ni vet ju vart min inspiration kommer ifrån. Ja jag rekomenderar er alla faktiskt
att köpa drinkboken "Min natt med Martini" (Pressbyrån)


En sak har slagit mig i mitt måleri. Har någon kostnär ordning på sina färger?
Finns det någon konstnär som är pedant, måste ha allt rent och snyggt omkring sig?
Själv är det som att allt släpper när jag sitter med mina penslar, att det är stökigt
ser jag inte ens. Aja. Nu ska jag sätta mig och se slutet på en film som går på
femma och mumsa på lite choklad...godnatt

Jobbat

Började 08.00 i morse och slutade vid halv sju, tyvärr blev vinprovningen inställd men dagen  gick ändå fort. Nu är jag hemma och har just ätit lite middag nu ska jag måla lite sen ska jag mysa till det framför tv:n.

Godmorgon!


Idag har jag tänkt mycket på farfar, ja jag gör det faktiskt varje dag. Det är jobbigt när någon man har så nära är så
svårt sjuk. Egentligen kan jag inte fatta att det är farfar. Det har gått 4,5 månader och för mig är han fortfarande frisk...
men det är han inte han är så dålig. Jag längtar efter honom så mycket. Jag måste verkligen åka upp till Umeå snart, för även om han inte kan prata just nu vill jag bara titta honom i ögonen så han förstår att jag finns här och älskar honom.

Nu ska jag i väg på vinprovning på jobbet. Sen blir det jobb. I kväll ska jag fortsätta måla på min tavla. Självklart kommer jag visa upp slutprodukten. Hitills tycker jag att det blivit riktigt bra!

Läss på skräpmat och godis


När man leker picaso har man inte tid att laga mat, inte ens värma rester..
Nej då måste konstnärscellerna arbeta utan break, och vad kräver ingen
ansträning alls? En pizza beställning.. Nu måste jag dock ta en paus och äta.
Sen ska jag vika tvätten och diska.  Hjärtat kommer hem om ett slag och då vill jag
ha trollat bort tvätt och diskberget!

Färgglattliv


Jag fortsätter att sätta färg på tillvaron, samtidigt som jag håller på att tvätta

Håller på att skapa min största tavla någonsin och jag blir riktigt nöjd. Jag
är ingen expert på att måla av verkligheten exakt. Jag är bra på att följa
färgerna och formerna när jag sitter där vid pappret och jag vet aldrig vart
jag kommer att sluta..

Carolina Gynnings drinkbok


Är inne på min andra tavla nu. Är grymt inspirerad! Har just gått och köpt
Carolina Gynnings drinkbok och den är magisk! Den är så konstnärlig!

Bilderna i drinkboken har sån stil, elegans. Carolina passa perfekt in i
60 talets glamor och aldrig tidigare har hon varit vackrare.

En helt vanlig arbetsdag


Efter en helt vanlig arbetsdag blev det middag sen kvällsfika med tv:spel.
Nu ser jag och hjärat på film. Jag är ledig i morgon så det är ingen bråska
i säng. Ser verkligen framemot i morgon för då ska jag och luncha med
Matilda på stan. Man saknar alla tokiga fior nu. Adelie, ringde glad som
en pingla, som alltid  - jag blev så glad av att höra hennes röst. Anne har
sms:at. Det känns så tryggt och skönt att veta att man har alla girls runt om kring sig..

Middag med Josefin och Olof


I kväll har vi varit på middag hoss Josefin och Olof. När vi kom möttes vi
i dörren av deras underbart söta 9 veckor gammla labrador valp.

Sen gick vi ut på bakgården, tände grillen, åt snacks och drack ett glas vin

på menyn stod förskpotatis, marinerad kyckling och kantarellsås

Det var jätte skönt ute, kvällssolen värmde och hunden sprang kring våra fötter

vid tio gick temperaturen ner och då gick vi in, åt glas och drack lite rom.

Super kusin!


Ritz var trotts 3+ en succe,vi hadde det supertrevligt med Tim och Anton.
När vi hadde ätit upp gick vi vidare genomstan och berättade vart allt låg.
Jag var för första gången en turisk guide i Göteborg. Tillslut stod vi utanför
Lisseberg och bestämde oss för att gå in och köra en "Fem Kamp" (man
tävlar i fem valfria grenar och så vinner den med högst poäng). Dom
grenar vi tävlade i var. 1. Luftgevär 2. Slå hammare 3. Svinga hammare 4.
kasta boll i hål 5. Skjuta slangbella och utslagstävling 6. Basket. Efter
femkampen åkte grabbarna Frittfall och Balder sen beav vi oss hem.
Hemma lagade jag middag, biffar, klyftpotatis och brunsås (ni vet sånt
som alla grabbar gillar) dock vart såsen lite slatig..aja. Efter vi ätit och
sett slutet på Wimbeldon finalen var det Tv:Spels tunering!

Efter vi spelat NHL, Fotboll och kört rallybil avslutade vi kvällen med att spela
ett parti Brige. Tv:spel är ingenting mot kort - enligt mig! Älskar alla kortspel
men ju mer man måste använda sina geniknölar och dessto
mindre slumpartade moment det finns, desto bättre!

Dagen vände och blev super!


Efter "Gymintrigen" bestämde jag mig att snabbt skaka av mig min ilska och inte
låta det förstöra min dag. På dagordningen stod Brunch på Ritz med hjärtat,
min kusin Tim och hans skidkompis Anton (Båda är med i JR laget i utförsåkning)

Brunchen var bra! Det fanns lite allt möjligt, korvar, våfflor, lax och milkshakes..
Men mitt favorit ställe är trotts allt Incontro. Inget kan slå den brunchen.
Den har allt + live piano.. Ritzbrunchen får en 3+ av mig. Det som var bra var
att dom hadde färska goda grönsaker till och olika sorters ostar med marmelad
samt att efterätterna var lagom portionerade. Det som kunde varit bättre var, lite
roligare korv/bacon alternativ, färsk jose, och kanske någon annan form av fisk
alterniv. Fisken känndes bara hafsigt upplaggd. Ett extra + får deras goda smooties
på frusen färsk mango.


Aldrig mer Friskis och Svettis!


På söndag morgon åkte jag och hjärtat ner på stan för att inviga gymmet,
men då det stått fel information på hemsidan kom vi dit 2h innan gymmet
öppnade. Efterstom vi burit med oss tunga träningsbagar bestämde vi oss
för att gå för bi friskis och svettis och köpa en "En gångs träning i gymmet".
Sagt och gjort. Tjejen i kassan raggade på mig (första gången en tjej raggar
på mig) sen när Hjärtat kom, blev hon tyken och tvär...sorry babe jag är både
upptagen och date:ar inte dom på "andra sidan" tänkte jag för mig själv
.
Efter jag betalat 200kr (suck) gick vi och tränade. Jag var till en början otaggad.
Maskinerna var konstiga och gammla och gymmet var konstigt strukurerat.
Tillslut fann jag mig en gammal hederlig sitt cyckel som jag slog mig ner på.
Efter 50 minuters medelsnabb cyckling gick jag och hjärtat till vikterna och
lyfte. Jag körde mage, axlar och tricep, sen gick vi och duschade. Efter jag duschat
hittade jag i min börs, gratiskuponger till friskis och Svettis. Jag blev jätte glad
och sprang upp till tjejen i receptionen. "Titta titta, jag hittade dom! jag trodde
jag glömt som hemma, men jag hadde tur jag fann dom" (till historien hör att
jag innan jag betalat före träningen på talat att jag hadde fribiljetter men att jag
nog glömt dom hemma - så hon visste..) Kan vi fixa så jag får hälften av pengarna
tillbaka? "nja.. alltså.. nja.." ... hon gav mig inte någon anledning hon satt bara
och velade och lät negativ. Jag kokade innobords. Jag gav henne en rad
alternativ. 1. Du kan göra ett återköp 2. Du kan slå in att du slog fel och att jag
betalade för mycket 3. Du kan ge mig pengarna rakt i handen.. osv. Nej då.
Kärring jäveln, ja jag får säga så.. Sa "Men du kan ju kommit hit och träna någon
annan dag denna veckan gratis och sedan får du tillbaka det när du köper kort".
Men jag förklarade att jag redan hadde gymkort på ett annat gym och att jag inte
var intresserad av att komma tillbaka och träna där. Men det gick inte in hoss henne.
Å jag var så arg inombord. Vilken skit service!! men jag behöll iskallt lugnet, talade
trevligt. "Visst kan vi väll lösa detta på nått lätt sett, du ser ju så kunnig ut.." ja
ni vet fjäskade på.. men ack nej. Utanför bubblade jag... ja elden sprutade ur öronen.
Skit service. Vem tror hon att hon är? Just dom fribiljetterna som jag har är speciella
och fungerar som betalmedel som vilket som helst annat..
Aldrig mer Friskis och
Svettis jävla skit gym! Utbilda er personal för fan att vara lite service minded.


Lördag kväll middagen blev Inställd


Egentligen skulle vi gått ut och ätit i Lördags men i sista stund bestämde vi
oss för att stanna hemma och äta upp berget av köttbullar jag lagat. På kvälls
kvisten tittade Simon förbi och tillsammans åt vi jordgubbar och såg på Repmånad.

Min bästaste bästaste kusin

Nej nu ska jag inte säga så, jag verkligen gillar alla mina kusiner hur mycket som helst. Tim, Ted, Joel, Hendrik, Filip, Alexsander, Ebba och Lovisa. JA alla dom är grymma. Ja gillar hela min släkt, alla mostrar, fastrar, gubbar och gummor. Min släkt är bra helt grym! Men i helgen var Tim här och hällsade på och vi har alltid så sjukt kul ihop!

Mitt internett krånglar fortfarande

Har pratat säkert 4h med support och vi håller på att utreda problemet. Tydligen är det någon "Fnurr på linan".. mitt moden tappar kontakt från och till.. men jag ska uppdatera här så fort vi har löst det. Hang on!

Lördag - Underbara Norsjö


I lördags gick jag och hjärtat upp tidigt. Vid halv tio tog vi pendeltåget mot Alingsås.

Jag var sugen på att komma i väg från stan och som norrlänning har jag inget
emot att bada i sötvatten. Våran destination blev underbara Norsjö, ca 50 min
med pendeltåg från Göteborg.

När vi kom fram visste vi inte vart vi skulle gå. Fanns det ens någon badplats?

Först var jag beredd att ge upp. Vi hadde gått och gått och det såg inte
ut att finnas någon badplats, då vi plötsligt fann en helt perfekt
brygga. Vattnet låg stilla och det var så vackert.

Vi slog och ner och gjorde hoss hemma stadda.

Det var så skönt när solen gassade. Hjärtat blir brun så fort, det är fuskigt.
Själv måste jag pressa, pressa. På en dag blev han brunare än mig.

I vattnet var det 26 grader!! jag trodde inte på det först men när vi
tittade på en termometer som var nersänkt 1,5m i vattnet kunde
jag inte förneka det, såååå gött!

Vid fyra kände vi att vi hadde pressat färdigt och gick upp till Norsjövärdshus

Här drack vi läsk medans vi väntade på pendeltåget. Tydligen har dom
massor av roliga aktiviteter här under veckorna som frågesporter och
liknande - så vi bestämde att vi verkligen skulle åka hit igen!

JAAA!

Äntligen fungerar mitt internett igen! Internett har legat nere hela helgen och jag och hjärtat har slitit håret. Men nu äntligen är jag tillbaka och jag har mycket att ta igen! Här kommer en rapport av det ni missat

Bloggen krånglar

Bloggen bråkar med mig. Har massa att skriva från igår men det är helt omögligt att ladda upp bilder. Sånt är jobbigt!

Bloggen krånglar

Bloggen bråkar med mig. Har massa att skriva från igår men det är helt omögligt att ladda upp bilder. Sånt är jobbigt!

Mitt nya hår




Min frissör Victoria gjorde ett enastående jobb som vanligt. Håret blev precis
som jag ville ha det. Ser ni att jag färgat ögonfransarna också?

En grekiskafton


Vid åtta möttes jag och hjärtat upp vid en Grekiskresturang.

Grekiskmat är gott. Här ser ni vår Metze:tallrik. En metze:tallrick är en blandning
av dom bästa av alla grekiska förrätter. Friterad fetaost, calamares, scampi osv.

Maten var god, men dom tog ut ett hutlöst pris! Vi stannade inte så länge för
vi ville hem och hinna handla före affären stängde.

Snygg i håret! Äntligen!

Har varit hoss frissan idag och fixat håret och det blev så snyggt! Fixade ögonbrynen också. Har aldrig färgat mina ögonbryn tidigare. Det är lite mörkt tycker jag men det är bara en vanesak. Egentligen är det första gången mina ögonbryn faktiskt matchar min hårfärg för jag har alltid haft för ljusabryn naturligt. Aja. Nu ska jag ut på mina inlines. Hela dagen har gått åt att färga håret och läsa jägarböcker så nu behöver jag lite variation. Sen i kväll blir det grekiskmiddag med hjärtat. Bilder på håret kommer i kväll.

Enkelt köttbullsrecept!


Mina köttbullar är dom godaste och jag har själv utsett mig till köttbullmaster.
Här är mitt enkla recept: 800g nötfärs (hatar fläskfärs och blandfärs men gillar
ni det så lär det också funka). Blanda färsen med 1 sked dijonsenap, 2 skedar

kalvfond, 1 kryddmått smoke (en grillsmak som kan köpas vid marinadhyllorna
på ICA) och sedan salt, svartpeppar och vitpeppar, sist men inte minst ska man
blanda i ströbröd som svält i lite vatten. ca 1 dl sväld massa. Blanda runt och
skapa små bollar. Bryn bullarna bruna, sänk värmen och häll på 1 fpk grädde.
Blanda i 1 msk soja, 2 skedar koncentrerad kalvfond, 1 tsk sirap (ev lite mer)
salt och peppar. Knepet är att bullarna ska ligga och långdra i grädden för att
att såsen ska få den rätta smaken och bullarna bli saftiga och super goda!
Nu ska jag äta. Måste skynda mig lite. Ska träffa hjärtat vid 20.00 på stan för
vi ska gå på grekisk resutrang och äta. (Så detta är bara en lill-middag så jag står mig)

Morgonstudier som på gammla goda tiden


Gick upp åtta i morse och har suttit med mina böcker. Har lärt mig om
viltvård, hur man flår en bäver, hur man anlägger en viltåker, vad en bygelreperstudsare
är för något. Nu har jag bara 1,5 böcker av 7 kvar. Sen blir det teoretiskt prov.
Längtar faktiskt till Höstens ripjakt nu. Inte för att jag kommer att skjuta något men
för att jag faktiskt kommer att lära mig mycket och förstå varför allting görs på ett
visst sätt. Att skjuta ett djur tycker jag inte är ett problem, men det där med att
kapa ben med sågar och tänger.. ja jag vet inte, man får nog träna upp sitt psyke.
Tur att jag varit med när mamma och pappa jagat i hela mitt liv.

Varje årstid har sin charm


Jag älskar att det finns olika årstider med olika signitifika njutningsämnen.
Vad är vintern utan risgrynsgröt och snö, vad är sommaren utan jordgubbar och sol.
Ja, kan ni fatta hur underbart livet är egentligen? Jag känner mig lycklig idag!

Fastnade framför dumburken..

Skulle ju plugga och fixa.. har inte gjort nått. Först såg jag Super Size/skinny och sen Granfejden.. bara skit program men det är så lätt att bara såsa ner sig i soffan och sen är det kört. Får lägga in ett kol i morgon. På morgondagens dagordning är: Morgon träning, frissan, läsa jägarböcker, städa och en kvällstur på mina inlines.. ps: Nu jävlar är jag träningssugen igen! tänk vad ett litet benpass och lite träningsverk i rumpan kan göra för motivationen..Känner mig på nytt född!


Hemma i Göteborg igen


Här är dom, allihopa, värda 4500kr .. man brukar vara pankare och gladare. Tur
att min utbildning ger mig glädje på sikt för nu känner jag mig bara rik på
böcker och tom i börsen. Aja. Min kväll har varit till behållning. Jag har lagat

Laxlassange, fixat med bloggen, druckit ur min nya campari, åkt en kvällstur
inlines (Shit med kids det är i stan nu när det är Partillekupp i handboll) nu
ska jag sätta mig och läsa jaktböckerna. Vid etttiden kommer hjärtat från jobbet.
Tydligen var han försenad i kväll för bytet i skövde var 30 min sent. Så kan det

vara. Det är inte alltid lätt att vara lokförare, man kan ju inte dirket påverka om
man kommer i tid eller inte. Oftast beror det på vilka signaler som visas, och
dessa ansvarar tågklarernarna för och inte lokförarna. Svårast är det nog att
vara konduktör och jämt bli utskälld för att tågen kommer sent, för dom kan
verkligen inte göra något åt saken. Dom får inte ens gå fram och in till föraren.

Sista dagen - känns tråkigt att lämna paradiset


Jag älskar denna klänning. Det är min sommarklänning 2009!

Sen var det bara att klä av sig att bege sig ner till stekarplajan igen..

Solen gassade även denna dag. 3 fantastiska dagar hadde flygit iväg och
Bengt och mormor har varit som två små änglar. Dom har varit så inbjudande
och gulliga men samtidigt har jag känt fritheten att göra vad jag velat.

Sen var det tillbaka till huset för frukost


Doppet var skönt och fick mig att vakna upp.

Sen var det frukost och GP i solen som gällde

Sen gick jag en sväng i trädgården och njöt av doften från äppelträd,
vinbärsbuskar och 100 olika sorters rosor.

Sen satte jag mig i solstolen och fortsatte mitt intensiva jägarexsamen plugg

men det känndes inte så tufft att sätta sig och plugga för Bengt var så gullig
och fixade en campari till mig!

Om det var 22,3 vet jag inte..


Men det känndes mer som 19-20.. dom mäter nog en dm från land :-P

Morgondopp har guld i munn


Redan nästa morgon var det dax igen. Morgondopp ska det vara, annars
är det inte sommar!

Söndagens spontana ryck - till mormor nu!


Fick ett ryck och bestämde mig för att åka ner till Mormor. Det var så länge
sedan vi sågs trotts att vi bor så nära som 10mil. Tidigare under året har vi
försökt att få ihop en träff men det har alltid varit något som kommit emellan.
Men inte nu! Nu kunde både jag och hon. Här ser ni en bit av deras strandhus.

Jag hann inte mer än anlända innan vi bestämde oss för att gå ner på stranden
och ta ett kvällsdopp. Mormor skulle ta årets första havsdopp.

När vi gick ut på bryggan vid Strandbaden stod det att det var 22,3 grader
i vattnet. Jag tyckte det verkade för bra för att vara sant.


Förra lördagen


Eftersom jag varit på resandefot sedan i söndags tänkte jag att jag skulle
skriva ikapp nu vad som hänt/och/gjorts sedan sist.

Pettson och Sanna kom över på Lördsgrillning.

Till entésnacks bjöd jag på nybakade hasselnötskakor, jordgubbar, druvor och bål.

Till varmrätt blev det min specialare sparrisklyftpotatis med marinerat
kött och brunsås. Till det drack vi ett tyngre rosevin, med mycket merlotoner.

Maten uppskattades varmt, även Sanna här som är vegg gillade hennes
"smoke/honung/soja - marinerade cornburgare". Tillefterätt blev det
jordgubbs och rabarberpaj. Tyvärr hadde jag en för hög pajform så den
blev lite rinnig, men smaken var det inget fel på!

DÄRFÖR ska man gå på morgonpromenad på klipporna


Man får spänning genom att gå emellan vildvuxna nyponbuskar..

Man får bra utsikt mot havet..och vaderna älskar den kuperade terrängen..

Här får man se långt gräs, korta buskar, uddar, sjöbodar..

och vackra blommor..

DÄRFÖR ska man gå morgonpromenad på stranden


Man får snygga vader av att gå i sanden.. se bara på mormor 77år.

Man får ha hela stranden för sig själv..

Vattnet ligger lungt och stilla bara fåglarna kvittrar

Blir man trött kan man stanna och plocka snäckor eller bygga sandslott

Kommer det en läskig gubbe kan man alltid gömma dig i det höga strandgräset

Mormorstips!


Ni vet att mormor vet alltid bäst! Hon har ju levt längst och gjort mest. Snacka om att vara som en vandrande uppslagsbok av erfarenheter. Hennes tips till er är idag: 1. Gör en super god remuladsås genom att blanda, gräddfil, boson gurka och grov skåne senap 2. Häll alltid varmt vatten i termosen innan du använder den, låt stå i 5 min, häll ut och fyll på med kaffet - på det sättet håller kaffet värmen mycket längre 3. Rör på dig varje dag hela livet 4. Blanda 2 cl Campari och svepes lemon + några isbitar - blir en super god sommardrink i solen
5. Ge aldrig upp på kärleken, den
kan komma även efter 70års födelsedagen!


Känner mig helt matt



Gick upp vid nio i morse och åt frukost med hjärtat sen åkte vi inlines bort till gymmet. Först var jag lite skeptisk. Gå in på ett gym när det är högsommarvärme ute. Men gymmet visade sig ha bra A.C så det gick riktigt bra. Något som däremot var allt annat än bra var min kondition. Cycklade 10 min på cyckeln medans hjärtat rodde sen var jag helt genomsvettig och orkade inte mer. Istället föreslog hjärtat ett benpass. Jag nappade och fick placera mig liggandes på golvet för att göra rygglyft. Sen körde vi på, ganska lungt, men trotts det var pulsen i topp och svetten pärlade sig i pannan. Vid tolv var vi klara och jag hadde redan börjat känna av knäböjen i rumpan och baksida lår. Den där härliga träningskänslan av endorfiner infann sig inte direkt. När vi kom hem gjorde vi mormors goda panerade torsk och sen fick hjärtat skynda i väg till jobbet. Nu sitter jag här vid datorn och känner mig helt matt. Inte deppad. Utan helt slut i kroppen. Den lillla styrketräningen verkligen sög all energi ur mig, nu tycker jag tex. att det är jobbigt att resa mig och gå i trappor. Men det är inte dåligt på nått sätt, är rätt skönt att känna att kroppen har använts och att den funkar. Nu ska jag upp till posten och hämta ut min skollitteratur. Sen får jag ser hur eftermiddagen blir. Hadde tänkt att dra av inredningen i bilen eventuellt och städa lite. Något som abolut blir är att jag ska läsa lite i mina jägarböcker. Jag har bestämt det..jag får inte öppna juridikböckerna före jaktböckerna är utläsa. Måste få den där jägarexamen överstökad nu vill inte skjuta upp den en sommar till! Vore så roligt om jag grejade det före ripjakten i agusti
!

A shining car!


Igår vaxade jag hela bilen. Jag började med att ta tre varv med rubbing för
bilen hadde inte vaxats på två år (förlåt pappen). Sen vaxade jag med sonax.
Men när jag stod där med i mitt manuella skrubbande och gnuggande kom
mormors granne Magnus förbi och stoppade mig. Han sa att jag skulle släppa
trasan och fortsätta i morgon för då skulle han komma över med en maskin som
snurrade och ett super vax som inte ens finns på marknaden.

Sen kom han med en underbar dubbeltrissa och ett kanon vax. Så jag började
helt om från början och körde först Autosmart rubb och sen Autosmart Vax och
vet ni min bil har ALDRIG varit så fin! Den ser ut som att den är helt ny! jag blev
så nöjd. Tack så jätte mycket Magnus för att du var en Ängel som räddade mig.
Nu måste jag bara köpa sånt här vax så jag har det när hösten kommer. Tydligen
så fanns det en konsumentserie också.. att införskaffa den blir nog dagens
projekt, man vill ju inte riskera att det är slut när jag ska vaxa i höst :-)

Med kusinerna på stranden


Efter en biff och sallads lunch gick vi ner på stranden. Jag tog det lite lungt
i solen idag. Huden kändes solmatt så jag satt med morgonrock på.

På Skreatrand tog vi plats. Solen gassade och jag, Bengt, Philip, Magret och
mormor parkerade oss i sanden. Här ser ni min nya bikini som jag fick av
mormor. Denna bikini är one of a kind från Brasilien.. och vet ni, jag älskar den!

Jordgubbsplock vid gryningen!


I morse var vi uppe vid sju och åkte ut till Jordgubbsplocket och plockade nymogna
"bubbar". Sorten vi plockade hette Polka. Dessa bubbar var små och otroligt söta.
Nästan som en blandning mellan jordgubbar och smultron. (Likt smulbären)

Det bästa med jorgubbsplock är att man kan äta hur mycket man vill. Man kan
lungt säga att jag är proppmätt nu. Vi plockade totalt 8kg. Det kostar ungefär
hälften per liter om man plockar själv än om man köper på butik.


mums. vad är mer sommar en näve med bubbar.

Min kusin Philip och mormor plockade så att händerna blev knallröda.