Receptdax


Tack för den fina kokboken farmor!
Jag har fått så många otroligt fina julklappar så småning om kommer ni
får se dom alla. Så mycket praktiska saker som jag verkligen behöver!

Jag har fått massor av matlagningsinspiration under lovet. Tänk vad en ny kokbok kan göra! Min nya specialitet är en Tjockpannkaka med spenat, majs, purjolök och paprika, som man ska äta med het tacosås och keso.

I förrgår lagade jag ett jätte god Desiree´s pastagratäng: Recept: 400 nötfärs, 2 tomatsåser med smak av basilika, 2 gullökar, 2 gula paprikor, 1 stor äggplanta, salt, peppar, timjan, 1/2dl stark chilisås. Placera "köttfärsåsen" i botten på en ungssäker form, bred 1cm tjockt lager med valfri (förkokt) pasta. Bred över med vitsås (mjöl, mjölk, smör, vitpeppar,salt) strö sedan på toppen rikligt med lagrad ost. In i ugnen i 30 min på 200grader. (eller tills osten fått en härlig brun färg och krispig yta)

Idag lagade jag Desireeés linssoppa: 1dl röda linser, kokas upp med 4dl vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, salt, peppar, lite curry, 1 msk rödvinsvinäger, 1 tomatsås med vitlökssmak, 4 morötter tärnade i små bitar. Koka tills morötterna är mjuka (ca 20 min drygt) mixa sedan soppan slät och tillsätt evetuellt med vatten för att få en rinningare konsistens. Mycket god och fräsch! Servera med en macka rostad i våffeljärnet.

Vad tycker du om det jag skrivit?

Skriv till mig:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback