Lördagsstek och potatisgratäng med twist


Tillförätt blev det cévretoast.Man tar och skär brödet i 1,5 cm
tjocka skivor, sen använder man ett glas för att få toastbitarna runda.
Skär därefter cevre osten i just under 1 cm tjocka skivor. Ringla över
lite honung och kör in dom i ugnen på 200 grader tills osten ser färdig
ut. (varm, mer smältig och brödet ser lätt rostat ut) ta ut och garnera
med hemma rotade valnötter.

Nötterna rostar man i en stekpanna: ha på högsta temperaturen och
kasta i lite salt, sen stör du i nötterna. Rör hela tiden runt och vänd på
nötterna så de inte bräns. När de fått lite färg och det börjar lukta ljuvligt
då är det färdigt.

Sen blev det potatisgratäng med en twist: Gör en grund gratäng med
grädde och helst någon vintermjölig potatis. Hotta sen upp gratängen
genom att hacka i soltorkadtomat, färsktimjan och krydda med lite
ny riven myskot. På kalaset river du stark permesan.

Köp hem ett gott kraftigt rödvin. Detta franska vin var faktiskt att rekomendera!
Sist men inte minst ska jag berätta hur jag gjorde min kalvstek:
Reducera: 375ml röttvin, 2dl buljong, ett knippe färsk timjan, 2 lagerblad, 1 tsk salt,
1,5 tsk socker, 1 tsk soja. Låt reducera ner till hälften på låg värme (ca 1,5h)
Steken: Bryn 2 scharlottenlökar och en vitlök när smöret i kastrullen blivit
varmgult-ljusbrunt. Steken: Massera in salt, svartpeppar, vitpeppar i steken.
Bryn steken i rikligt med saltsmör(Låt den få en fin färg på ytan). Häll
sedan över reduktionen och lägg på ett lock. Ställ klockan på 15 min. Efter
15 min vänder du på steken och försäkrar dig om att vätskan inte har torkat
ut eller bränt fast. Efter 15 ytterligare minuter vänder du igen. Denna gång sticker
du i en kötttermometer och kontrollerar köttets mitt temperatur.
Temperaturen ska ligga på ca 60-65 grader. Ofta krävs det ca 10-20 min till.
När steken är klar plockar du upp den och lägger den i folie. I foliet får den sen
"Vila" medans man gör såsen.Såsen: Ta reduktionen ur kastrullen och smaka
av tillsätt eventuellt lite socker och vatten. Red den sen med Maizena.
Servera steken, potatisgratängen, och såsen med kokta hela morötter.


Vad tycker du om det jag skrivit?

Skriv till mig:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback