Juldagen


Julafton kom, julmat åts tills illamåendet var ett faktum, lika snabbt var den över.
Men granen står fortfarande vackert och lyster och juldags lunchen blev till min
glädje både korvar och skinka. Ute strålade solen och rådjuren betade på åkern.

Dagen började med lite städning för att få ordning och reda igen. Papper
sammlades ihop och glöggmuggar diskades. Farfar åt ett kg lutfisk, och lollo
och farmor spelade fia med hutt. Pappa var ute på "Juldagsjakt".

När det var fint hemma och magarna var fulla begav vi oss ut på en härlig
vinter promenad på ägorna. Vi följde små stigar och gick på kalhyggen och
genom skogar. Det var bara några minus ut och snön gnistrade.

Till och med lollo var med ut idag. Hon som annars gillar att sova ut..till så
där 13-14 på dagarna. Jag och farmor tog det försiktigt, det var riktigt halt.

När vi kom tillbaka började det skymma. Jag och mamma ställde oss och
bakade. Farmor och louise spelade spel. Farfar sov (trött efter all lutfisk)
Middagen stod sedan pappa för. Han lagade en helt fantastisk tre rätters,
med lamkotletter till varmrätt. Det var fantastiskt gott! Min pappa är som mig
en gormand och vet att lägger man ner kärlek i matlagningen så smakar
det därefter! Tiill dessert var det Karameliserade bananer och björnbärs
kompott. Helt sagolikt! Kvällen avslutades med att vi alla såg Legaly blond.


Vad tycker du om det jag skrivit?

Skriv till mig:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback